Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Luonnontuotteet ovat matkailijoiden mieleen

    Luonto ei ole koskaan tylsä, latistava tai yksipuolinen.

    Jotkut asiat ovat muodikkaampia kuin toiset. Tämä totuus voi välillä käydä ihmisen luonnolle. Hetki on nyt kuitenkin otollinen, sillä luonto ja luonnon antimet ovat virtausten kärjessä. Niistä puhutaan ja niitä halutaan. Perinteisistä asioista, jotka ovat aina olleet läsnä, on tullut korostuneesti tämän ajan ilmiöitä.

    Suomalaista luontoa kannattaa tulla katsomaan kauem­paakin. Matkailija­määrien kasvusta kertovat tilastot osoittavat, että näin myös tehdään.

    Luonnontuotteiden, lähellä tuotetun ruuan ja matkailun vahvuuksien yhdistäminen kulkee oikeaan suuntaan, mutta perille on vielä jokunen maili matkaa. Selkeys, innostavuus ja tavoitteellisuus ovat hyviä tienviittoja tuotteistamisessa, markkinoinnissa ja yhteistyössä.

    Kun makumaailman suosittuja asioita listataan, kärkeen sijoittuvat arktisen keittiön rohkeat raaka-aineet, joihin itseoikeutetusti kuuluvat metsämarjat, sienet, villi­vihannekset, riista ja puhdas vesi. Sesongit saavat kernaasti näkyä lautasella kotimaisten vuodenaikojen mukaan.

    Fermentointi, pikkelöinti, savustaminen, hiillostaminen ja kuivaaminen ovat käypiä keinoja valmistaa koke­muksellista ruokaa. Kokemus syvenee elämykseksi, kun ruokaa valmiste­taan yhdessä, ja se jaetaan yhteisen pöydän tai avotulen ääressä cowboy-­tyylillä. Vieraanvaraisuus, läsnäolo ja ihmisten aito kohtaaminen tekevät vaikutuksen. Tämä trendi on inhi­millisyydessään ajaton.

    Kaupunkien kiihtyvän elämänrytmin vasta­painoksi loma-aikoina etsitään luonnon­rauhaa ja hiljai­suutta – aitoja asioita, mutta myös tuotteistettua toimintaa. Rauhan ja vipinän on syytä olla tasapainossa. Asiakas­ryhmäkohtaisesti suunnitellut palvelukokonaisuudet auttavat menestymisessä.

    Toisille matkailijoille luonto on tarjoiltava helppona ja turvallisena, kun taas toiset arvostavat mahdollisuutta omatoimiseen seikkailuun. Aina on kuitenkin pyrittävä yllätyksellisyyteen – tavalla tai toisella.

    Puutarha- ja luonnontuotteet ovat luonteva osa matkailua, ja niistä on mahdollista tuotteistaa tyylikkäitä ja saumattomia matkailusisältöjä tai matkailu­tuotteiden erotta­mattomia osia. Kävijä­määrien lisääntyessä matkailu­kohteiden merkitys myös oheistuotteiden myynti­kanavana kasvaa. Huolellisesti valitut tuotteet tukevat paikan imagoa ja lisäävät varsinkin kansainvälisten matkailijoiden tietoisuutta suomalaisuudesta.

    Korkeatasoiset elintarvikkeet, luonnonkosmetiikka sekä luonnon materiaaleista valmistetut koriste- tai käyttöesineet kiinnostavat. Ratkaisevia ovat idea, aitous, paikallisuus, laatu ja sopiva hinta. Matkoilta halutaan elämyksiä, joihin voi palata kotiintulon jälkeen muistellen ja maistellen.

    Lähellä tuotettu tuote, jonka kylkeen nivoutuu kiinnostava tarina, tekee vaikutuksen ja tukee ostopäätöstä. Tarinan on kuitenkin oltava hyvä, jotta se erottuu.

    Asiakasta voi opastaa tuotteen käytössä liittämällä mukaan paikallisen perinne­reseptin tai täysin ennen­kuulumattoman innovatiivisen käyttöohjeen.

    Inspiraation voi poimia menneisyydestä ja muuttaa liiketoiminnaksi modernilla tulkinnalla ja twistillä. Onnistuneilla tarinoilla on tapana näkyä myös somessa.

    Monet luontomatkailu­kohteet järjestävät säännöllisesti erilaisia teemapäiviä esimerkiksi sienten tai villi­yrttien ympärille. Tällöin päivittäiset kävijämäärät kasvavat ja jalostettujen tuotteiden, kuten pakurin, kuivattujen sienien sekä voikukkarouheen menekki lisääntyy.

    Kun väkeä on säännöllisesti paljon liikkeellä, avaavat yleisötapahtumat paikallisille yrittäjille mahdollisuuden myydä myös tuoretuotteita, esimerkiksi lähellä viljeltyjä vihan­neksia ja tuoreita marjoja. Huomioarvo nousee, kun tuotteiden paras asiantuntija on paikalla kertomassa omistaan.

    Esillä olevat pakkaukset luovat osaltaan matkailu­kohteen myymälän visuaalisen ilmeen, joten pakkauksen ulkonäöllä on merkitystä tuotteen saavuttamaan hyllytilaan ja näkyvyyteen. Kestävyys ja kierrä­tettävyys ovat tätä päivää. Muovi ei myy. Pakkaus ei saa luvata liikaa, mutta hyvältä se saa näyttää.

    Uutuuksille on vielä tilaa. Markkina ei ole täynnä ja useat huipputuotteet odottavat edelleen keksijäänsä.

    Ennakko­luulottomuus ja asiakkaiden kuunteleminen herkällä korvalla luovat menestystä, kuten myös yhteistyö ja tiivis tiedonvaihto. Kekseliäisyyden lisäksi virtuaalisuuden onnistunut hyödyntäminen ratkaisee pelin.

    Luonto ei ole koskaan beesin synonyymi eli tylsä, latistava tai yksipuolinen.

    Sen sijaan se tarjoaa ihmisille värikkäitä, kiinnostavia ja elinvoimaisia tuotteita, joista kerrotaan tulevaisuudessa iloisesti lukemattomia menestys­tarinoita.

    Elina Nihtilä

    projektipäällikkö

    Arktiset Aromit ry