Kauppa jakaa tuottajille tietoa tulevasta
Kalevi Pukara peräsi ruokakaupan johtajilta vastuuta maataloustuottajia kohtaan (MT 17.8.) ja toivoi, että ehtisimme asiaa jotenkin myös kommentoida. Kommentoin aihetta mielelläni.
S-ryhmän kauppojen myymästä ruuasta yli 80 prosenttia on Suomessa tuotettua tai valmistettua.
Haluamme, että määrä pysyy vähintään samansuuruisena, vaikka myös ruuan maailma kansainvälistyy ja kilpailu kiristyy yhä enemmän. Siksi olemme keskeisesti mukana hankkeissa, joissa tuottajia autetaan pärjäämään kilpailussa.
Otan yhden esimerkin. S-ryhmä on viime vuonna aloittanut ProAgrian kanssa tuottajien tulevaisuusvalmennukset. Niissä eteenpäin katsoville tuottajille jaetaan kaupalla olevaa tietoa siitä, mitkä tuotteet puhuttavat nyky- ajan kuluttajia ja minkälaisiin muutoksiin olisi hyvä varautua. Valmennusten tavoitteena on kasvattaa tuotannon arvoa.
Samoissa valmennuksissa käydään läpi myös niin sanottuja hiiliviljelyn periaatteita. Käynnissä oleviin tutkimuksiin kytketyn valmennuksen taustalla on ajatus siitä, että tuottajat voisivat saada ilmassa olevan hiilen maaperään sitomisesta itselleen yhden uuden tulevaisuuden tulovirran.
Kauppa ja tuottajat ovat löytäneet tulevaisuusvalmennuksissa toisensa luontevalla tavalla ja usko maataloustuotantomme mahdollisuuksiin on niissä luja.
Meneillään oleva korona- aika on osaltaan korostanut puhtaan kotimaisen ruuan merkitystä kuluttajien silmissä. Me teemme S-ryhmässä osamme, että tämä arvostus näkyy myös myyntiluvuissa.
Arttu Laine
SOK:n kenttäjohtaja
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
