Epämieluisa ministeri
Pekka Alarotu: Moni vanha keskustaedustaja sai löysästi puolueeseen sitoutuneen tulokkaan äkkinoususta ikuisen vamman sieluunsa.Anne Berner (kesk.) on ollut poikkeuksellisen aktiivinen ja aikaansaava liikenneministeri. Ministeri on pannut tuulemaan tällä hallituskaudella, ihasteli kilpailevan puolueen Markku Eestilä (kok.).
Moni vanha keskustaedustaja sai löysästi puolueeseen sitoutuneen tulokkaan äkkinoususta ikuisen vamman sieluunsa. Liikenneministerin pesti olisi ollut veteraanille sopiva elämäntyöpalkinto.
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta listasi äskettäin henkilö- ja tavaraliikenteen lähivuosina ylivoimaisesti nopeimmin kehittyväksi yhteiskunnan alueeksi. Ministeri Bernerin tiistaina esittelemä yhdistetty liikenne- ja viestintävirasto kokoaa digiajan luvat, säätelyn ja valvonnan yhteen paikkaan.
Keskustan vanhemmat edustajat hälisivät koko ministerin puheen ajan niitä näitä. Puhemiehen kehotus hiljentyä kuuntelemaan valui kuin vesi hanhen selästä.
Jyrki Kasvi (vihr.) piti uudistusta hyvin perusteltuna. Jo nyt ajoneuvo on yhtä paljon tietotekniikkaa kuin liikenneväline.
Jari Myllykoski (vas.) pahoitteli, että Bernerin uudistus etenee omituisen yksituumaisesti. Miksi kukaan ei ajattele, että minulta ollaan viemässä jotain?
Neljännen kauden edustaja Mikko Alatalo (kesk.) olisi kokemuksensa puolesta liikenneministeriehdokas. Alatalo on kuitenkin käynyt työaikana usein kuplettikeikoilla.
Alatalo kehui uudistusta mutta oli muiden keskustapuhujien tapaan kiinnostunut ensisijaisesti Väyläviraston eli tienpidon määrärahoista.
Hannu Hoskonen (kesk.) innostui vaatimaan puukuljetuksia vesille. Jukka Kopra (kok.) säesti Saimaan kanavan olevan Järvi-Suomen valtasuoni, mutta sen sulut ovat käymässä nykylaivoille ahtaiksi.
Teuvo Hakkarainen (ps.) muistutti Keitele–Päijänne-kanavan rakennetun alun perin metsäteollisuuden tarpeisiin. Kolmeen vuosikymmeneen kanavassa ei kuitenkaan ole kulkenut tikkuakaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

