Keskittämisen lyhyt oppimäärä
Kansanedustaja Arto Satonen kiitteli vastauksessaan allekirjoittaneille suurten kaupunkiseutujen MAL-sopimuksia. Omat, varsin läheiset kokemuksemme MAL-sopimusten sisällöistä ovat täysin vastakkaisia.
MAL-sopimuksilla on tavoitteena suunnitella yhdessä suurten kaupunkiseutujen maankäyttöä, asumista ja liikennettä. Käytännössä ne ovat portti keskitettyihin kaupunkiseutuihin, joissa alueen kunnista siirretään kaavoituksen päätösvalta keskukselle. MAL-sopimuksia seuraa paikallinen rakennemalli, jonka yhteyteen on leivottu koordinaatit rajusta asumisen keskittämisestä.
Niinpä esimerkiksi Turun seudulla näillä sopimuksilla tavoitellaan 75 000 asukkaan siirtoja alueella. Tästä 80 prosenttia ohjattaisiin suoraan Turun tiivistyvään keskustaan reunojen kustannuksella.
Kun otetaan huomioon Uudenmaan, Tampereen ja Oulun seudun vastaavat suunnitelmat, vastaan tulee jo liki 700 000 ihmisen ”pakkosiirto”. Tätä voi verrata Karjalan heimon uudelleen asuttamiseen sodan jälkeen, joka oli määrältään noin puolet tästä.
Tätä kaupunkikokoomuksen junailemaa politiikkaa motivoi myös raha.
Uudet asukkaat tarvitsevat kalliita sementtikaksioita uusiksi kodeikseen. Pelkästään Turun seudulla voi rakennusliikkeiden tulevan bisneksen arvioida nousevan jopa 20 miljardin euron liikevaihtoon.
Kokoomuksen tavoitteena näyttää olevan yhtä lyhytnäköinen grynderitalous, jonka jälkiä nyt maksamme Espanjassa. Politiikan, kaavoituksen ja rakennusliikkeiden epäterveistä, laittomistakin yhteyksistä on viime aikoina saatu esimerkkejä myös Suomesta.
MAL-sopimuksiin on sisällytetty myös pykäliä palvelujen järjestämisestä. Ne siis palvelevat vastoin alkuperäistä tarkoitusta myös hallituksen kuntaliitoslinjaa.
Voimassaolevan maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kunnilla on oman alueensa suhteen maankäyttömonopoli.
Vaikka asiaa katsoo kuinka puolueettomasti, luovuttavat MAL-sopimuksiin liittyvät kunnat keskeisen osan omaa elinkeinopolitiikkaansa suurille naapureilleen. Sopimusten sisältöön kuuluvat myös muut hajarakentamisen rajoittamiset, kohoavia maksuja myöten.
Kokemuksemme perusteella emme voi suositella MAL-sopimuksiin liittymistä yhdellekään kunnalle, joka jatkossakin aikoo tehdä itsenäistä kaava- ja elinkeinopolitiikkaa.
TIMO KAUNISTO
Alastaro
PEKKA MYLLYMÄKI
Mynämäki
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
