
Lähes mummo siis itsekin – kymmenvuotisen Mummadesignin Niina Koivusalo on pohjalainen henkeen ja vereen
Opiskelutaival Savossa vahvisti käsityöyrittäjän eteläpohjalaista identiteettiä.
Körttihenkinen "Kirkonmenot" on Mummadesignin pääkuosi. Piirroksen mummalla ei ole mallia, mutta käsityöyrittäjä Niina Koivusalo vitsailee itse näyttävänsä vielä jokin päivän kuvan muorilta. Kuva: Johannes Tervo
Työtila uusien tuotteiden valmistamiseen löytyy itse myymälähuoneesta. Rakennus lämpiää vesikiertotakalla. Kuva: Johannes Tervo
Erilaisia tuotteita ja tuotekuvia yrityksellä on ollut kymmenessä vuodessa noin parikymmentä. Kuva: Johannes TervoKäsityöyritys Mummadesignia pitävä Niina Koivusalo on pohjalainen henkeen ja vereen.
Hänelle muuttaminen muualle tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Lapuan, Seinäjoen ja Ylistaron väliseltä maaseudulta löytyvän Mummadesignin sijainnin hän on valinnut harkiten.
"Se ei hyödyttäisi yhtään mitään, teenkö näitä Lapuan keskustassa vai tässä. Ne ketkä haluavat näitä, pystyvät tulemaan tänne tai sitten minä lähetän", Koivusalo perustelee.
Yritys tosin ei olisi välttämättä syntynyt, ainakaan nykymuodossaan, ellei käsityöyrittäjä olisi hetken ajan asunut muualla.
Piirtämisestä ja käsitöistä kiinnostunut Koivusalo suoritti tekstiili- ja muotoilualan nelivuotiset opinnot Kuopion ammattikorkeakoulussa. Pohjois-Savoon eteläpohjalaisen naisen vei halu kokea hetki jotain vierasta.
"Halusin lähteä vähän kattelemaan johonkin kauas täältä kotikonnuilta."
Opiskelutaival vieraassa paikassa tosin vain vahvisti omaa identiteettiä. Pohjois-Savossa kiinnitettiin huomiota puheenparteen ja tapoihin, joita Koivusalo oli aiemmin pitänyt itsestäänselvyyksinä.
"Siellä pohjalaisuus korostui ja aloin pohtimaan, että mitä se oikein onkaan. Ehkä asiaa käsitteli enemmän savolaisten keskellä."
Kun tutkinnon päätteeksi Koivusalo laati opinnäytteenä malliston omaa liiketoimintaa varten, niiden aiheet löytyivät tekijän juurilta.
"Halusin kuvata pohjalaisuutta kuvien kautta. Silloin olivat lausepaidat muodissa, mutta halusin itse tehdä toisella lailla."
Tutkinnon valmistuttua Koivusalo palasi kotimaisemiin ja alkoi järjestellä töiden pohjalta liiketoimintaa. Yritys syntyi keväällä 2008.
Neljän ensimmäisen piirroksen aiheet olivat kirkonmenot, kansanpukuiset häjyt, puukko ja Pohjanmaan kesätulvia kuvaavat vesivainiot.
Näistä neljästä kirkonmenot on yhä yrityksen epävirallinen pääkuosi. Siinä toistuu huivi- ja silmälasipäinen mummo, eli eteläpohjalaisittain mumma.
Piirroksen naisella ei ole ollut suoranaista esikuvaa. "Ehkä itse näytän tuolta vanhana", Koivusalo naurahtaa.
Huivipäiselle ulkomuodolle sen sijaan löytyy inspiraatio alueella voimakkaasti vaikuttaneesta herännäisyydestä.
"Körttiläisyyshän on täällä hyvin perinteinen oppi", yrittäjä toteaa.
Kivenheiton päässä käsityöpuodista sijaitsee Wanha Karhunmäki, josta kuuluisa körttiopisto muutti Lapuan keskustaan 30 vuotta sitten.
"Vielä minun omat mummani olivat sellaisia, jotka käyttivät huivia, mutta nykyään mummat ovat niin paljon trendikkäämpiä, että he eivät sitä käytä."
Täysin pelkkien kuvien voimin tuotteita ei myydä. Pohjalaishengestä kertovat myös tuotelappuihin kirjoitetut murrerunot, jotka paljastavat tarinoita piirrosaiheiden taustalta.
"Monta kertaa runo on se, mikä ostopäätöksen tekee, eli itsestään kuva ei välttämättä yksistään aukea", Niina Koivusalo kuvailee asiakkaiden perehtymistä tuotteisiin.
Runoon liittyvä tarina ryydittää esimerkiksi peripohjanmaalaista latoaihetta.
Piirroksessa on kuvattu yrittäjän kotitilan vanha riihilato. Kun Koivusalo valokuvasi rakennuksen työtä varten, lato sortui kuvausta seuraavalla viikolla.
Latopiirrosta täydentävä runo sai nimekseen "Työni tehny".
Piirroksiaan Koivusalo painaa erilaisiin tuotteisiin: vaatteisiin, leikkuulautoihin, kasseihin ja tyynyihin. Uusien tuotteiden laatimisessa tärkeää on, että tuotteilla on käyttötarkoitus.
"Olen huomannut, että ihmiset haluavat antaa myös lahjaksi vain sellaista tavaraa, mikä menee käyttöön."
Yrittäjä on kiertänyt tapahtumia messuilta herättäjäjuhlille ja Tampereelta Ouluun. Tapahtumissa myyjän tunnistaa puukkokuvioisesta liivistä, joka päällään hän palvelee myös myymälässä.
"Kyllä sen huomaa, että pohjalaiset tunnistavat pohjalaisuuden näistä kuoseista, mutta muut eivät tunnista. Esimerkiksi puukot saatetaan kokea väkivaltaiseksi."
Tuttuun tapahtumaan palatessa Koivusaloa ilahduttaa se, että asiakkaat muistavat myyjän ja yrityksen. Asiakaskunta tosin on vaativaa: joka vuosi pitää tarjota jotain uutta.
"Aina ei edes kannata mennä messuille, vaan ladata odotuksia ensi vuodelle", yrittäjä kertoo.
Liiketoimintaa tehdään toki myös omalla kylällä. Naapurista löytyy Wanhan Karhunmäen lisäksi islanninhevostalli. Yhdessä naapuriyritysten kanssa Mummadesign järjestää kyläpäiviä, joissa asiakkaat kiertävät lähipihasta toiseen.
"Satsaamme tunnelmaan ja kiireettömyyteen sen vastapainoksi, että mentäisiin hypermarketteihin tai kauppakeskuksiin", Koivusalo luonnehtii.
Mummadesignilla on tulossa 10 vuotta täyteen. Myynnin painottuminen kesään ja jouluun jakaa työn hektisyyttä epätasaisesti, mutta tarjoaa toisaalta tilaa ideoida ja tehdä tuotteita varsinkin alkuvuodesta.
Uran vaihtaminen ei kuulu Niina Koivusalon tulevaisuudensuunnitelmiin.
"Luotan siihen, että uusia ideoita, mahdollisuuksia ja yhteistyöjuttuja tulee aina, mutta kyllä tätä työtä jatkan. Toivon, että se kasvaa jonkin verran ja ehkä joskus saan toisen työntekijän."
Yrittäjän arjessa haasteena on, että ideoita löytyy, mutta aikaa ei. Hän kuitenkin uskoo, että oma tyyli ja linja kantavat pitkälle.
"Entistä enemmän ihmiset arvostavat sitä, että he tietävät, missä tuote on tehty ja kuka sen on tehnyt. Itsekin tykkään ostaa paikallisten tuottajien tuotteita."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
