Talviloma kotimaassa tuo työtä Suomeen
Koulujen hiihtolomat käynnistyvät jälleen. Monet ovat jo lähtövalmiina lomanviettoon, toiset vielä miettivät vaihtoehtoja kotimaisten ja ulkomaisten lomakohteiden väliltä.
Visit Finlandin mukaan viime vuoden helmi–maaliskuussa suomalaiset yöpyivät yli miljoona yötä kotimaan matkakohteissa. Kotimaan yöpymisten määrä talvilomakuukausina on kasvanut tasaisesti koko 2010-luvun ajan.
Kestävät ja vastuulliset arvot näkyvät yhä enemmän myös matkailussa. Vastuullisuus on noussut tärkeäksi arvoksi myös, kun kuluttajat pohtivat omia kulutustottumuksiaan.
Joulukuussa 2018 teettämiemme tutkimusten mukaan miltei puolet suomalaisista on sitä mieltä, että kaikkien pitäisi kiinnittää huomiota kuluttamisen vastuullisuuteen ja että yksilöllä on päävastuu oman kuluttamisen vastuullisuudesta.
Yksi keino lisätä kuluttamisen vastuullisuutta on suosia kotimaan matkailua. Tällöin hiilijalanjälki jää useimmiten ulkomaan matkailua pienemmäksi.
Kotimaan matkailu ravintolapalveluineen sekä oheispalveluineen teattereista hiihtosafareihin tukevat nekin suomalaista työtä ja työllistymistä.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan matkailu ja siihen liittyvät toiminnot työllistävät Suomessa yli 112 000 työntekijää. Matkailusesonkien, kuten hiihtoloman, aikaan työllisyysvaikutukset ovat suurimmillaan.
Matkailualan on arvioitu olevan yli 19 miljardin euron kokonaisuus. Tästä osuudesta suurin osa tulee kotimaan matkailusta. Matkailu- ja Ravitsemispalvelut ry arvioi työvoimatarpeen kasvavan noin 7 000 kokoaikaisella työntekijällä vuoteen 2020 mennessä. Kotimaan matkailua kasvattamalla ja valitsemalla kotimaista työllisyyden määrä voi olla jopa tätäkin suurempi.
Työllistävyyden lisäksi kotimaisten tuotteiden valinta on muutenkin vastuullista. Tutkimuksemme mukaan yli puolet suomalaisista pitää kotimaisen tuotteen valintaa vastuullisena. Melkein 40 prosenttia suosii valinnoissaan paikallisia tuottajia ja palveluntarjoajia aina kun mahdollista.
Suomi on noussut viime vuosina turistien keskuudessa arvostetuksi matkakohteeksi.
Myös meidän suomalaisten tulisi arvostaa entistä enemmän täällä tuotettuja tuotteita ja palveluita. Kotimaan kamaralla pysyminen sekä kotimaisen tuotteiden ja palvelujen valitseminen ovat vastuullisuustekoja.
Jokke Eljala
tutkimuspäällikkö
Suomalaisen Työn Liitto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
