Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Merkkituotteet vetävät Venäjällä

    ”Venäjällä kaikki suomalaiset tuotteet koetaan lähes luomuksi.”

    Elintarvikkeiden viennillä Suomesta Venäjälle on pitkät perinteet. Ennen maailmansotia viljelijät veivät tuotteitaan Pietariin. Neuvostoliiton aikana elintarvikkeilla oli merkittävä osa tavaranvaihtopöytäkirjoissa.

    Suomalaisten elintarvikkeiden vienti Venäjälle on jälleen vahvassa kasvussa. Tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana vienti on kasvanut viime vuoteen verrattuna lähes viidenneksen.

    Huolimatta viennin kasvusta, parantamisen varaa on edelleen. Tämän vuoden viennin arvioidaan nousevan noin 350 miljoonaan euroon. Esimerkiksi vuonna 1997 elintarvikkeiden viennin arvo oli 380 miljoonaa euroa.

    Venäjä on suomalaiselle elintarviketeollisuudelle erittäin tärkeä vientimaa. Viime vuonna Venäjän osuus koko elintarvikeviennistä oli lähes 28 prosenttia. Seuraavaksi suurin vientimaa oli Ruotsi noin 18 prosentin vientiosuudella. Muita merkittäviä vientimaita olivat Viro ja Saksa, mutta niiden osuus oli jo alle kymmenen prosenttia.

    Vaikka muutama suomalainen elintarvikealan yritys on onnistunut saamaan merkittävän aseman Venäjän markkinoilla, mikään helppo vientialue ei Venäjä ole. Samoin kuin monet muutkin maat, Venäjä haluaa turvata oman maan elintarviketuotannon kehittymismahdollisuudet.

    Esimerkiksi noin vuosi sitten suomalaisten liha- ja maitotuotteiden vienti keskeytyi hetkeksi lähes kokonaan. Syynä viennin keskeytymiseen oli se, että venäläisten viranomaisten mielestä useat suomalaiset tuotantolaitokset eivät täyttäneet Venäjän lainsäädännön vaatimuksia.

    Lisäksi kilpailu Venäjän markkinoilla on kovaa. Sen ovat saaneet kokea monet sellaisetkin suomalaiset yritykset, jotka ovat rakentaneet omia tuotantolaitoksia Venäjälle.

    Ongelmista huolimatta Venäjä on suomalaiselle teollisuudelle erittäin suuri mahdollisuus. Venäjän elintarvikemarkkinat kasvavat nopeasti väestön elintason kehittymisen seurauksena. Venäläiset arvostavat suomalaisia tuotteita ja heillä on vahva bränditietoisuus.

    Elintarvikkeiden vienti on pitkään ollut isojen suomalaisten yritysten varassa. Pienille ja keskisuurille yrityksille viennin vaatima byrokratia ja kauppojen hyllyille pääseminen ovat usein ylivoimaisia esteitä. Tilanne on nyt muuttumassa, koska venäläinen Lend-konserni on avannut Kouvolaan vientikeskuksen.

    Pienet elintarvikeyritykset voivat viedä tuotteitaan Kouvolan vientikeskukseen mistä Lend vie ne itse omien supermarkettiensa hyllyille.

    Lend-konsernin varapääjohtajan Julia Demchenkon mielestä Venäjällä kaikki suomalaiset tuotteet koetaan lähes luomuksi. Demchenko muistuttaa lisäksi, että venäläiset arvostavat yksilöllisiä, laadukkaita ja turvallisia suomalaistuotteita. Koska nämä tuotteet käyvät hyvin kaupaksi, Lend etsii keinoja saada niitä hyllyilleen. Kysyntää on esimerkiksi laadukkaille juustoille, kalalle, vihanneksille ja marjoille. (MT 31.9.)

    Kilpailu maailman elintarvikemarkkinoilla on kovaa. Erottuakseen massasta täytyy tuotteella olla selkeä ja vahva oma brändi. Suomalaisuudella on elintarvikkeissa venäläisten mielissä tälläinen mielikuva.

    Yhteistyö paikallisen toimijan kanssa on erityisesti pienille vientiyritykselle merkittävä etu. Lend tarjoaa pienille elintarviketuottajille uuden reitin päästä sisälle Venäjän markkinoille. Jos tuote vastaa valmiina olevaa hyvää mielikuvaa, ovat mahdollisuudet lähes rajattomat.