Kauppias löysi lähiruuan
Lähiruoka vahvistaa tuottajan asemaa myös rahallisesti.K-supermarketeissa on kesän aikana järjestetty lukuisia lähiruokatapahtumia. Niistä tulee ilmeisesti osa kauppojen pysyvää toimintaa, supermarketketjun johtaja Ari Sääksmäki arvioi (MT 15.8.). Tuottajien ja kaupan yhteistyö tuntuu palvelevan molempia. Samoin kuluttajia, joista yhä useampi haluaa tuntea ruokansa tuottajan ja tuotantotavan.
Lähiruokabuumi elää vuosia kestäneestä kasvusta huolimatta edelleen vahvana. Eräs huipentuma on torstaina Helsingissä käynnistyvä Herkkujen Suomi, jossa paikalliset erikoistuotteet saavat paljon näkyvyyttä. Tärkeintä on kuitenkin lähiruuan valtakunnallinen kasvu. Se vahvistaa tuottajan asemaa ruokaketjussa myös rahallisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
