Tiedot reilusti esille
”Kuluttajat kaipaavat tietoa erityisesti ruuan alkuperästä.”Maa- ja metsätalousministeriö haluaa lisätä kuluttajille annettavaa tietoa myös pakkaamattomista elintarvikkeista. Pakatuista tietoja löytyy laajasti, mutta leipä-, liha- ja kalatiskeiltä tietoa saa vaihtelevasti. Sama pätee ravintola-annoksiin.
Ilmoitusvastuun laajentaminen on ministeriössä suunnitteluvaiheessa. Hanke on tervetullut, mutta hallinnolle haasteellinen.
Ilmoitusvastuun tarkoitus on tuoda tärkeää tietoa kuluttajalle. Silti myös pienten ruokayritysten pitäisi selvitä uusista velvoitteista mahdollisimman pienellä vaivalla.
Ministeriön teettämän kyselyn perustella kuluttajat kaipaavat tietoa erityisesti ruuan alkuperästä, päiväyksistä sekä ainesosista. Tulos ei ole yllättävä – samoihin toiveisiin on törmätty kaikissa aiemmissakin selvityksissä.
Ilmoitusvastuun lisäämiseen aluksi kriittisesti suhtautunut ravintola-alakin on ottamassa askelen asiakkaittensa suuntaan. Ravintoloille sopisi allergeenien ja pääasiallisten ainesosien sekä lihan alkuperän ilmoittaminen (MT 2.8.).
Tämä luo hyvät edellytykset kompromissille ja toimiville alkuperämerkinnöille. Eivät kuluttajatkaan näyttäisi enempää vaativan.
Tarkemmissa tuotetiedoissa kyse ei ole vain lisävelvoitteesta. Kaupan ja ravintoloiden kannattaa joka tapauksessa laittaa ruuan alkuperätiedot reilusti esille. Reiluus palkitaan asiakkaan luottamuksena.
On hyvä, jos ilmoitusvelvollisuus karsii markkinoilta epämääräisiä toimijoita. Asiakkaalle merkittävä tieto myös se, jos myyjällä ei ole käsitystä tuotteittensa alkuperästä.
Eniten alkuperän ilmoitusvelvollisuutta vastustavat ne, joilla on jotain pimitettävää. Ilmoitusvelvollisuus siis mitä ilmeisimmin myös parantaa myytävän ruuan laatua.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
