Kansa tietää
”Kuluttajien kotimaisuuslistan kärkisijat menevät elintarvikkeille.”Suomalaisen työn liitto julkisti tiistaina tutkimuksen siitä, minkä tuotteiden valmistuksen kuluttajat haluavat ehdottomasti pitää kotimaassa. Lista suosikeista on ruoka-alalle mukavaa luettavaa.
Kuluttajat antavat peräti neljä kärkipaikkaa elintarvikkeille. Vastaajien mielestä ruisleivän, Fazerin ja Valion tuotteiden sekä maidon tulee olla Suomessa valmistettuja.
Ruuan lisäksi kuluttajat suosivat kotimaista teollisuutta. Laivojen ja jäänmurtajien jälkeen listalle yltävät perinteiset brändit Fiskars, Arabia, Iittala ja Marimekko. Kymmenen kärkeen – yhdeksänneksi – yltää myös paperi.
Kun ruisleivän kotimaisuutta vaatii ehdottomasti peräti 54 prosenttia suomalaisista, yltää kymmenenneksi tullut Marimekkokin 28 prosenttiin. On arvattavaa, että vähemmän ehdotonta tukea kotimaisuudelle antaa huomattavasti useampi.
Kyselyn tulokset kertovat kansan ymmärtävän paitsi laadun, myös talouden päälle. Kuluttajien suosikit koostuvat perusasioista – perinteisistä tuotteista, jotka syntyvät suomalaisen työn ja osaamisen tuloksena.
Kotimaisen työn liitto kampanjoi talouden taantumassa voimakkaasti suomalaisten tuotteiden puolesta. Jos tuontituotteiden korvaamisesta kotimaisilla tulisi muodikas ja vastuullinen kansanliike, olisivat sekä talouden että työllisyyden näkymät aivan toisenlaiset.
Kuluttajat – toki myös kauppa – ovat tässä ratkaisevassa asemassa. Ikävä kyllä useimmat kotimaisuuden toivelistan tuotteista valmistetaan jo nyt vähintään osaksi ulkomailla.
Tämä pätee monen leipomon kohdalla myös ykkössuosikki ruisleipään. Listan brändeistä ainoastaan Valio tarkoittaa varmasti Suomessa tuotettua.
Kuluttajan valinnat kuitenkin ratkaisevat. Kun kuluttaja haluaa kotimaista, sitä hänelle järjestetään. Tilauksen voi vielä kirjoittaa kotimaiselle paperille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
