Valion brändiarvo hurjassa nousussa – taustalla on yrityskauppa
Suomalainen meijerijätti nousi maailman kymmenenneksi arvokkaimmaksi alan yhtiöksi maidonkorvikevalmistajan ostolla.Valion brändiarvo nousi viime vuonna lähes kolmanneksella, selviää yhtiöiden arvoa mittaavasta Brand Finance -tiedotteesta.
Valion arvo kasvoi nopeiten kaikista vertailluista meijeriyhtiöistä. Samalla se nousi maailman kymmenenneksi arvokkaimmaksi meijeriyhtiöksi.
Arvonnousun taustalla on Valion enemmistöomistaman kasvipohjaisten maitoa korvaavien tuotteiden valmistajan Oddlygoodin laajeneminen yrityskaupoilla.
Oddlygood osti pohjoismaisen kasvipohjaisia ruoanlaitto- ja välipalatuotteita valmistavan Plantin.
Yrityskauppa teki Oddlygoodista lusikoitavien kasvipohjaisten välipalojen markkinajohtajan Ruotsissa ja kasvipohjaisten ruoanlaittovalmisteiden markkinajohtajan Suomessa.
Brand Financen arvion mukaan Valion brändi on 2 miljardin dollarin arvoinen. Kilpailijan, tanskalaisen meijerijätti Arlan brändi arvioitiin 2,7 miljardin euron arvoiseksi.
Arvokkaimmaksi arvioidun meijeriyhtiön, kiinalaisen Yilin brändiarvoksi arvioitiin peräti 11,6 miljardia euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







