Kuluttajat suosivat kotimaista: Joka viides aikoo lisätä suomalaisen ruoan ostamista
Yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa paljon suomalaista ruokaa. Osa kuluttajista ostaa kaiken saatavilla olevat tuotteet kotimaisena. Nykyistä enemmän kotimaista ruokaa aikoo ostaa joka viides suomalainen lähitulevaisuudessa.Kuluttajista joka viides aikoo lisätä suomalaisen ruoan ostamista, kertoo Ruokatieto Yhdistys. Noin 15 prosenttia ostaa jo nyt kaiken suomalaisena saatavan tuotteen kotimaisena. Lähes puolet suomalaisista ostaa mielestään paljon kotimaista ruokaa.
”Suomalaisen ja suomalaisena pidetyn ruoan tarjonta on kaupoissa hyvä, mutta silti tulosten näinkin suuri joukko suomalaisen ruoan tosiystäviä yllätti myönteisesti”, toteaa Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
Ostoaktiivisuus suomalaista ruokaa kohtaan on suurin siellä, missä ruokaa tuotetaan eli maaseutukunnissa. Vahvimmillaan kotimaisen ruoan ostoaktiivisuus on aikuisten naisten keskuudessa.
Maataloustuottajien sekä heidän perheissään kasvaneiden keskuudessa merkittävä osa ostaa kaiken mahdollisen ruoan kotimaisena. Muita ostoaktiivisuutta lisääviä tekijöitä ovat oma puutarhaharrastus sekä työskentely ruoka-alalla.
Suomalaisen ruoan kulutuksen uskotaan lähitulevaisuudessa lisääntyvän erityisesti lapsiperheissä ja ruokaketjussa työskentelevien keskuudessa. Asiakkaiden uskotaan innostuvan kotimaisesta ruoasta myös maatilojen suoramyynnin kautta.
”On hienoa, että ruoka-alalla työskentelevien keskuudessa suomalaisen ruoan ostaminen ja ostamisen lisääminen on korkealla. Tämä kertoo luottamuksesta oman maan ruokaketjun tekemiseen”, Syväniemi toteaa.
Tutkimuksen toteutti IRO Research Oy. Tiedot kerättiin internet paneelissa 11–18. kesäkuuta 2024. Vastaajina toimivat 1000 täysi-ikäistä suomalaista valtakunnallisesti edustettuna.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







