Suomalaiset haluavat edelleen kotimaista jäätelöä
Puolet väestä kehuu kotimaista herkullisimmaksi. Keskimäärin jäätelöä syödään 12 litraa per henki.Kotimaisuus on tiistaina julkistetun tutkimuksen mukaan tärkeää jäätelön syöjille. Suomalaiset haluavat kotimaisen raaka-aineen ja valmistuksen.
Puolet vastaajista kehuu kotimaista jäätelöä herkullisimmaksi. Valtaosa tykkää klassikkomauista vuodesta toiseen.
”Useampi kuin joka neljäs ostaa vain kotimaista jäätelöä”, Suomen Nestlén tuotepäällikkö Mona Kandelin kertoo.
Yritys teetti tutkimuksen jäätelömieltymyksistä. TNS Gallup haastatteli siihen 1 100 suomalaista.
Valmistusmaan merkitystä korosti 75 prosenttia vastaajista. Nousu oli 20 prosenttia vuoden 2011 tutkimuksesta.
”Vanilja on Suomessa myydyin maku. Muualla sitä ei edes mielletä mauksi.”
Suomalainen haluaa kermajäätelöä. Hänelle maistuu mansikka ja suklaa. Lakritsi ja salmiakki ovat nousussa. Litran perhepakkaukset myyvät hyvin.
Markkinointijohtaja Anita Storgård Suomen Nestléltä ennustaa kestosuosikiksi kesän uutuutta sitruunalakritsituuttia. Marianne-puikko käy kaupaksi.
Storgård kehuu alkukesää erinomaiseksi jäätelökauppiaille. Myynti sujuu sitä paremmin mitä enemmän aurinko paistaa.
Suomalainen syö 12 litraa jäätelöä vuodessa. Valmistevero vähensi hiukan kulutusta. Vero poistetaan ensi vuodesta lukien.
Muualla Euroopassa suositaan kasvisrasvasta tehtyjä jäätelöitä sekä kahvin ja mokan makuja.
”Kasvisrasvajäätelöä tuomme jonkin verran Suomeen”, Storgård sanoo.
Tehdas Janakkalan Turengissa saa kaiken maitonsa ja kermansa Riihimäen seudulta: 2 000 lehmää ja Herajoen meijeri toimittavat sen jäätelötehtaalle.
Sveitsiläinen elintarvikejätti Nestlé omistaa Turengin tehtaan, joka on sen ainoa Suomessa. Nestlé osti tehtaan Valiolta vuonna 2004.
Turengissa tehtyjä herkkuja viedään Ruotsiin ja Tanskaan.
Nestlé on Suomessa jäätelöiden kuningas. Sillä on vajaa puolet markkinoista. Ingman on kakkonen. Muut valmistajat ovat vielä kovin pieniä.
Storgård iloitsee pienten jäätelöntekijöiden noususta markkinoilla. Hänen mukaansa uudet tekijät lisäävät kilpailua, makuja ja kulutusta.
Lue lisää:
Suomalaista luomujäätelöä saa nyt Lontoossa
Suomalaisten jäätelömaku eroaa muista kansoista
Valio ei ole kiinnostunut ostamaan tuotemerkkiä takaisin
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

