Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Selvitys paljastaa: Näillä eväillä suomalainen ruoka pärjää Aasiassa

    Suomalaisuus on vahvuus, mutta pelkällä pohjoisella puhtaudella ei voi selvityksen mukaan ratsastaa.
    Selvityksessä kävi ilmi, että tuotemuotoilu, teknologia ja brändäys ovat keskeisiä menetystekijöitä kaupallistamisessa ja kilpailukyvyn vahvistamisessa Kaakkois-Aasiassa.
    Selvityksessä kävi ilmi, että tuotemuotoilu, teknologia ja brändäys ovat keskeisiä menetystekijöitä kaupallistamisessa ja kilpailukyvyn vahvistamisessa Kaakkois-Aasiassa. Kuva: Jaana Kankaanpää

    Suomalaisen ruuan markkinoita Kaakkois-Aasiassa selvittäneen Design Finland 100 -projektin selvityksen perusteella suomalaisten yritysten tulee huomioida paikalliset kulutustottumukset, jotta ne menestyvät. Paikallisten kulutustottumusten huomioiminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tuotteiden pitää olla saatavissa erikokoisissa pakkauksissa. Lisäksi niiden pitää olla myynnissä suosituimmissa verkkokaupoissa.

    Selvityksessä kävi ilmi, että tuotemuotoilu, teknologia ja brändäys ovat keskeisiä menetystekijöitä kaupallistamisessa ja kilpailukyvyn vahvistamisessa Kaakkois-Aasiassa.

    ”Menestyäkseen Kaakkois-Aasian markkinoilla suomalaisilla elintarvikkeilla tulee olla selkeä brändi, arvolupaus ja viesti. Suomalaisuus on vahvuus, mutta pelkällä pohjoisella puhtaudella ei voi ratsastaa. Aasialaiset kuluttajat arvostavat luomua. Tuotantoteknologia ja tuotteiden jakelu on kuitenkin nostettava uudelle tasolle”, Design Finland 100 -projektin perustanut kauppatieteen tohtori ja dosentti Kirsti Lindberg-Repo sanoo tiedotteessa.

    Lindberg-Repo tiivistää elintarvikeyritysten menestystekijät viiteen ohjeeseen:

    1. Tutustu markkinoihin. Tee huolellinen markkina-analyysi, jotta markkinatrendit ja kulttuuriset erot osataan ottaa huomioon markkinoinnissa.

    2. Analysoi kilpailijasi. Yrityksen on tärkeä tietää, mitä markkinat tarjoavat kuluttajille ja mille olisi tarvetta. Ota selvää menestystuotteiden taustoista.

    3. Brändää selkeästi. Suomalaisuus, luomu ja puhtaus vetoavat, samoin tuotteen asettaminen premium-luokkaan. Tuo tuotteidesi vahvuudet selkeästi esiin ja brändää ne niiden kautta.

    4. Laadi viestintäsuunnitelma. Suunnitelman tulee kattaa paikalliset sosiaalisen median kanavat ja yhteistyö paikallisten viihde- ja mielipidevaikuttajien kanssa. Ota huomioon Kaakkois-Aasian showbisnes ja suurimmat tähdet.

    5. Huomioi kuluttajat. Kerro heille tuotteestasi mahdollisimman paljon ja ota heidät osaksi tuotetta. Pyri luomaan tuotteesta ilmiö ja kokemus. Keskity kuluttajien tarpeisiin ja ensireaktioon.