Taloussanomat: ”Kaupan katteet tekevät ruuasta törkeän kallista”, sanoo Tokmannin perustaja Kakkonen
Kyösti Kakkosen mukaan suuret kaupparyhmittymät käyttävät häikäilemättä hyväkseen määräävää markkina-asemaansa, kirjoittaa Taloussanomat.
Kyösti Kakkosen mukaan viljan kasvattaja saa leivän loppuhinnasta noin neljä prosenttia, kirjoittaa Taloussanomat. Kuva: Kari SalonenKauppaneuvos Kyösti Kakkonen ottaa vasta ilmestyneessä elämäkerrassaan kantaa suomalaiseen elintarvikekauppaan ja sen katteisiin. Hänen mielestään Suomessa on eurooppalaisittain törkeän kallista ruokaa. Viimeaikainen inflaatiokehitys on kärjistänyt tilannetta.
”Tämä liittyy osin kaupan keskittymiseen. Ei elintarvikekauppiaalla ole hätää, kun kalliimman tuotteen hinnan voi maksattaa kuluttajalla”, Kakkonen sanoo Taloussanomille.
Kakkosen mukaan myös alkutuottaja eli suomalainen viljelijä on jäänyt kaupan puristukseen eikä ole elintarvikkeiden hintakiristä juuri hyötynyt.
”Kauppa on ryövännyt viljelijää ja myös yksityiset kuljetusyrittäjät on pantu selkä seinää vasten. Kaikissa olosuhteissa hyötyjä on ollut kauppa”, Kakkonen toteaa Taloussanomille.
Kakkosen mielestä halpuuttamisen jälkeen seuraavaksi teemaksi pitäisi tulla reiluuttaminen. Tämä tarkoittaisi, että kauppa tinkisi omista katteistaan. Lopputuotteen hintaa siirtyisi alkutuottajille, jotka ovat nyt pulassa tuotantokustannusten nousun vuoksi.
Kakkosen mukaan viljan kasvattaja saa leivän loppuhinnasta noin neljä prosenttia, kun taas päivittäistavarakauppa ottaa parissa päivässä limpun myynnistä yli kolmenkymmenen prosentin myyntikatteen. Tuottoa revitään talonpojan selkänahasta.
”Jos viljelijä saa kilon vehnäleivästä 40 senttiä, kuulostaako se reilulta?”, kysyy Kakkonen Taloussanomien haastattelussa.
Hän muistuttaa, että kaupan hintasopimusneuvotteluissa hinnat lyödään paljon aikaisemmin lukkoon ennen kuin tuotteet toimitetaan. Jos kustannukset ja raaka-aineet kallistuvat, kauppa vetoaa puolen vuoden sopimukseensa.
Kakkosen mukaan elintarvikekaupan myyntikatteita voisi laskea selvästi, kuten saksalainen Lidl on jo tehnyt. Hän toivoo läpinäkyvyyden lisääntyvän, jotta kuluttajakin näkisi, mistä hinnat muodostuvat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








