Rehumyynnin supistuminen ja Ruotsin tilanne painoivat Atrian liikevaihtoa
Atria Suomen liikevaihtoa heikensi rehumyynnin ja viennin supistuminen.
Rehumyynnin supistuminen näkyy Atrian liikevaihdossa. Aihekuva broilerihallista. Kuva: Johannes TervoAtrian liikevaihto laski heinä–syyskuussa.
Atria Suomen liikevaihtoa painoi pienentynyt myynti rehu-, teollisuus- ja vientiasiakkaille, yhtiö toteaa tulosjulkistuksessa.
Ruotsissa taas asiakkaat katsovat tarkemmin, mitä ostoskoriin laitetaan. Myynti vähittäiskauppa-asiakkaille on siis vähentynyt.
Lisäksi Atrian mukaan kuluttajat suosivat edullisempia tuotteita ja Private label -tuotteiden myynti on lisääntynyt merkittävästi.
Myös heikentynyt Ruotsin kruunu painoi yhtiön mukaan liikevaihtoa.
Elintarvikekonserni Atrian liikevaihto oli heinä–syyskuussa 429,5 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 438,8 miljoonaa euroa.
Oikaistu liikevoitto nousi kuitenkin 19,3 miljoonaan euroon, kun vertailukauden tulos oli 16,2 miljoonaa euroa.
Suomen hyvän tuloskehityksen ja hyvin sujuneen siipikarjatehtaan käyttöönoton ansiosta Atria nosti kuluvan vuoden liikevoitto-ohjeistustaan. Kai Gyllström
Atrialla on kolme liiketoiminta-aluetta: Atria Suomi, Atria Ruotsi sekä Atria Tanska & Viro.
”Suomen hyvän tuloskehityksen ja hyvin sujuneen siipikarjatehtaan käyttöönoton ansiosta Atria nosti kuluvan vuoden liikevoitto-ohjeistustaan. Arvioimme, että vuoden 2023 oikaistu liikevoitto on parempi kuin 49,0 miljoonaa euroa”, sanoo toimitusjohtaja Kai Gyllström tiedotteessa.
Hänen mukaansa Atria Ruotsin liikevaihdon ja liikevoiton kehitystä on jarruttanut voimakas ruoan hintainflaatio.
”Ruotsalaiset kuluttajat katsovat nyt tarkkaan mitä ostavat, ja ostoskoriin päätyy edullisia tuotteita, useimmin kauppojen omia tuotemerkkejä. Malmön tehtaan tuotannollinen toiminta lopetettiin kesäkuussa, ja samalla useiden tuotteiden valmistus lopetettiin. Tällä oli negatiivinen vaikutus Atria Ruotsin liikevaihtoon”, hän sanoo.
Sen sijaan Gyllströmin mukaan Virossa Atria on pystynyt kasvattamaan myyntiään vähittäiskauppa-asiakkaille. Kolmannella vuosineljänneksellä Atria Viron liikevaihto kasvoi yli 20 prosenttia edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




