Kuluttajien valinnat osuivat alkuvuonna S-ryhmän ostoskoriin
Inflaatiokehitys ja kuluttajien ostovoiman heikkeneminen ovat korostaneet hintakilpailukyvyn merkitystä marketkaupassa.
S-ryhmä kertoo tuoneensa hevi-osastoillaan esille edullisia hedelmiä ja vihanneksia. Arkistokuva on otettu helmikuussa 2021 Jyväskylän Keljon Prismassa. Kuva: Petteri KivimäkiS-ryhmä raportoi tammi–maaliskuun verottoman vähittäismyyntinsä olleen 3 237,8 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli lähes 10 prosenttia.
Voimakkain kasvu nähtiin hotelleissa ja ravintoloissa, joita koronarajoitukset vuosi sitten painoivat vielä raskaasti.
S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa myynti kasvoi kotimaassa edelleen muuta alan markkinaa vahvemmin.
Marketkaupan myynti oli tammi−maaliskuussa 2 357,3 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 8,9 prosenttia. Varsinaista osavuosikatsausta tuloslukuineen S-ryhmä ei julkista neljännesvuosittain.
S-ryhmä arvioi alkuvuoden myyntikatsauksessaan hintainflaation ja kuluttajien ostovoiman heikkenemisen korostaneen kasvua selittävän hintakilpailukyvyn merkitystä marketkaupassa.
Kuluttajat ovat siirtäneet ostojaan edullisempiin ketjuihin ja tuotteisiin.
Käyttötavarakaupassa kuluttajat harkitsevat hankintojen tekemistä nyt entistä tarkemmin. Myös ruokaostoksilla hinta on noussut yhä useammalle suomalaiselle tärkeäksi kriteeriksi.
”Osuuskauppana haluamme tiukassakin taloustilanteessa tarjota asiakasomistajillemme mahdollisimman edullisen ja monipuolisen ostoskorin. Emme ole vieneet kaikkia kustannusnousuja hintoihin, ja maaliskuussa laskimme noin 400:n jo valmiiksi edullisen Xtra-tuotteen hintoja”, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Tammikuusta lähtien S-ryhmä kertoo nostaneensa myymälöidensä hedelmä- ja vihannes osostoillaan esiin alle euron per kilo tai -pakkaus maksavia hedelmiä ja vihanneksia.
Työ ja ryhmämatkustus ovat myös palautuneet. S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa lähes 60 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Hotellien ja ravintoloiden myynti kipusi alkuvuonna 182,2 miljoonaan euroon, ja hipoi jo koronaa edeltävän vuoden 2019 tasoa.
ABC-ketjun myynti oli tammi–maaliskuussa 487,4 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 4,9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–maaliskuussa 56,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 13 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
S-ryhmän liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




