Liha-alalla esiintyy epäterveitä kauppatapoja, suurin ongelma maksujen viivästyminen
Ongelmaksi koettiin usein myös sopimusehtojen yksipuolinen muuttaminen.
Elintarvikemarkkinalaki tunnettiin vastaajien keskuudessa hyvin, mutta vain hieman yli puolet vastaajista tiesi, että Suomessa toimii elintarvikemarkkinavaltuutettu. Kuva: Jarkko SirkiäLiha-alan tuotteiden kaupassa ilmenee epäterveitä kauppatapoja ja elintarvikemarkkinalain vastaista toimintaa, elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston syksyllä 2023 toteuttama kysely paljastaa.
Kyselyn vastauksista ilmenee, että eniten ongelmia esiintyy maksuajoissa. Asian koki ongelmaksi 46 prosenttia kyselyyn vastanneista.
Suurin ongelma on, ettei tuotteita makseta sopimusten mukaisten maksuaikojen puitteissa.
Elintarvikemarkkinalain mukaan maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden maksuaika on enintään 14 päivää. Sopimuksen osapuolet voivat sopia pidemmästä, enintään 30 päivän maksuajasta, jos tuote ei ole pilaantuva.
Pidemmästä maksuajasta on sovittava selkeästi ja yksiselitteisesti toimitussopimuksessa. Tavarantoimittajan aloitteesta voidaan sopia tietyissä tilanteissa vielä pidemmästä, enintään 60 päivän maksuajasta.
”Olemme julkaisseet selkeät ohjeet siitä, mitä elintarvikemarkkinalaissa säädetään maksuajoista”, elintarvikemarkkinavaltuutetun sijainen, lakimies Ismo Tuominen toteaa.
”Jos ongelmat jatkuvat, pohtii valtuutettu lakisääteisten sanktioiden tai muiden seuraamusten määräämistä.”
Tilausten ja tilausmäärien viime hetken muutokset koettiin ongelmaksi 33 prosentin mukaan.
Toiseksi eniten ongelmaksi koettiin sopimusehtojen yksipuolinen muuttaminen. Sitä piti ongelmana 37 prosenttia kaikista vastaajista.
Tilausten ja tilausmäärien viime hetken muutokset koettiin ongelmaksi 33 prosentin mukaan.
Elintarvikemarkkinalaki tunnettiin vastaajien keskuudessa hyvin, mutta vain hieman yli puolet vastaajista tiesi, että Suomessa toimii elintarvikemarkkinavaltuutettu. Elintarvikemarkkinalain koettiin parantaneen tavarantoimittajan asemaa ketjussa ainakin hieman.
Kysely toteutettiin anonyyminä verkkokyselynä Webpropol-alustalla 30.10.–30.11.2023. Se lähetettiin 140 liha-alan toimijalle. Vastausprosentti oli 66.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




