Atrian hinnoittelukummastuttaa
”Atria on kehittänyt hintajärjestelmän, jonka hinnan muodostumisesta ei tahdo saada tolkkua”, totesi mikkeliläinen Pekka Parkkinen torstaina Rantasalmella pidetyssä MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa.
Lihantuottajien aseman parantaminen vaatii toimenpiteitä edelleen, vaikka pientä parannusta onkin alkuvuodesta tapahtunut.
”Ei ole väliä, kuka hintojen korotuksen on aloittanut. Nyt on nähty, että yksityiset ovat olleet edelläkävijöitä ja isot lihatalot ovat tulleet mumisten perässä.”
Atria on kertonut tuottajahintojen nousseen, mutta tuottajien näkemys on toinen. Esimerkiksi kerimäkeläinen Jukka Nousiainen kummasteli Atrian näkemystä, kun tuottajilla on aivan toinen mielipide.
”Naudanlihan osalta hintakehitys on ollut pienestä noususta huolimatta aivan liian alhaista. Kustannukset ovat nousseet noin kolminkertaisesti suhteessa tuottajahinnan nousuun.”
Myös MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Aarno Puttonen kertoi saaneensa yhteydenottoja liittyen Atrian hinnoittelun muutoksiin. Tuottajien näkemyksen mukaan hinnat ovat käytännössä pudonneet, vaikka niiden on esitetty nousseen.
Lihakunnan hallituksen jäsen Tomi Toivanen ei ole ollut mukana päättämässä hinnoittelusta, mutta yhteydenottoja on silti tullut. Eniten tuottajilta, jotka eivät tuota lihaa Atrialle.
Hintajärjestelmän muutoksessa sopimustuottajille maksetaan enemmän ja muille vähemmän, kertoi Toivanen. ”Atrian tavoitteena on vastata entistä paremmin kuluttajakysyntään. Tämä on heijastunut hintoihin ja on saattanut syntyä myös tilanteita, joissa hinnat eivät ole kehittyneet myönteisesti.”
Toivanen vakuutteli, etteivät Atrian tappiot Venäjällä ole vaikuttaneet kotimaan tuottajahintoihin, vaikka investoinneissa on voinut näkyä.
Toivasen mielestä kaikki suomalainen ruoka on lähiruokaa. ”Tätä pitäisi tuoda enemmän esille. Pienet tuottajat eivät pysty koko maata ruokkimaan.”
Myös MTK-Etelä-Savon puheenjohtaja Jukka Leikkonen kannusti viemään viestiä kotimaisesta ruuasta eteenpäin.
20.4. MTK järjestää kuluttajatempauksia ympäri maata. Leikkosen mielestä viljelijöillä on hyvä syy kiinnittää kuluttajan huomio tuotteiden alkuperään. ”Liian moni tuote on ’pesty’ kotimaiseksi ja kuluttajaa harhauttavaksi.”
Savonrantalainen Jouko Makkonen lanseerasi kotimaiselle tuotteelle tunnuslauseeksi: ”Ei halvalla, mutta kotimaista.”
Kokouksessa oli paikalla tällä kertaa poikkeuksellisen paljon nuoria viljelijöitä.
SARI PENTTINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
