6 neuvoa: Näin vältyt huijauksilta ja seuraat pakettia turvallisesti – älä haksahda tekstiviestiansaan
Tekstiviestihuijauksia käytetään suurissa määrin pankkitunnusten kalasteluun.
Verkkokaupan iso sesonki joulu lähestyy. Myös pakettien kulkuun liittyy tietojen kalastelua. Postin Vantaan lajittelukeskus 2017. Kuva: Tero PajukallioPankkihuijaukset ovat nyt pinnalla Suomessa.
Rikolliset kalastelevat käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Niitä voidaan käyttää esimerkikiksi laskutuspetoksiin, yrityshuijauksiin ja kiristyksiin.
”Nyt aktiivista kalastelua tehdään kaikkien pankkien nimissä”, kertoo tietoturva-asiantuntija Juuso Tunkelo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksesta.
Lisäksi pankkitunnuksia on kalasteltu veroviranomaisen nimissä, Kyberturvallisuuskeskuksen syyskuun kybersääkooste kertoo.
Vuoden kolmannella neljänneksellä tekstiviestihuijausten määrä on edelleen kasvanut. Tekstiviestihuijauksia käytetään suurissa määrin pankkitunnusten kalasteluun, koosteessa kerrotaan.
”Hakukoneen kautta voi päätyä kalastelusivulle.”
Miten huijauksilta voi välttyä?
Verkkopankkiin mennään kirjoittamalla osoite suoraan osoiteriville. Älä käytä hakukonetta. Huijaussivustot saadaan nousemaan hakukoneoptimoinnilla ylös hakutuloksissa.
”Hakukoneen kautta voi päätyä kalastelusivulle. Hakukoneen antama ensimmäinen tulos voi olla huijaussivusto”, Tunkelo kertoo.
Käytä pitkiä salasanoja ja keksi eri salasana joka palveluun. Ota käyttöön monivaiheinen tunnistautuminen, Tunkelo vinkkaa.
Jos saat pankista tekstiviestin, jossa on linkki, mieti, onko asialla oikeasti pankki. Verkkopankkiin ei koskaan pidä kirjautua tekstiviestillä tulleen linkin kautta, kybersääkoosteessa mainitaan.
Älä klikkaa mitään muutakaan epäilyttävää linkkiä tai liitetiedostoa auki. Tunkelon mukaan niistä ei näe päällepäin, johtavatko ne esimerkiksi asentamaan laitteelle automaattisesti haittaohjelman.
”Pitää olla tarkkana, kun pakettien kulkua seuraa.”
Verkkokaupan iso sesonki joulu lähestyy. Myös pakettien kulkuun liittyy tietojen kalastelua.
Huijausviesteissä aiheena voi olla esimerkiksi tullimaksu, toimitusosoitteen vahvistaminen tai epäonnistunut toimitus. Viestin lukija ohjataan verkkosivulle, jossa häneltä varastetaan vaikkapa maksukortin tietoja.
Kyberturvallisuuskeskus varoitti syyskuussa Twitterissä, että esimerkiksi Postin, UPS:n ja DHL:n nimissä liikkuu taas paljon huijausviestejä.
”Tekstiviestit tulevat usein samaan ketjuun oikeiden pakettipalveluiden kanssa”, keskus tviittasi.
”Pitää olla tarkkana, kun pakettien kulkua seuraa. Pakettia kannattaa seurata alkuperäisen tilaus- tai lähetysvahvistuksen seurantalinkistä”, Tunkelo vinkkaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

