Britannian EU-ero ruuhkauttaa rajat ja tuo uusia vaatimuksia kaupankäyntiin – kauppasopimuksen teko venyy kalkkiviikoille
Siirtymäajan päättyminen tarkoittaa tulleja ja kaupan esteitä.
Britannian elintarvikesektori kärsii brexitin tuomista vientirajoituksista. Kuvassa hautomo. Kuva: Juha ROININEN / EUP-IMAGESBritannia ja EU ovat jatkaneet kauppasopimusneuvotteluita kuluvalla viikolla. EU-eron siirtymäaikaa on jäljellä enää reilu viikko.
Takarajat sopimuksen syntymiselle ovat paukkuneet viikosta toiseen ja neuvottelut kauppasopimuksesta jatkuvat joulun yli.
Jos kauppasopimusta ei saada aikaan, osapuolet käyvät jatkossa kauppaa Maailman kauppajärjestön WTO:n sääntöjen pohjalta. Aiemmin vapaaseen osapuolten väliseen kauppaan on nousemassa uusia tulleja, raportointivelvollisuuksia ja rajoitteita, kun Britannia ei ole enää osa EU:n tulliliittoa ja sisämarkkinoita.
Britannian pääministeri Boris Johnson sanoi sunnuntaina pitävänsä ovea avoimena kauppasopimukselle. Britannia ja EU ovat olleet erimielisiä muun muassa kauppasopimuksen sisältämistä laatu-, ympäristö- ja työvoimastandardeista, riidanratkaisusta sekä kalastusoikeuksista.
Neuvotteluissa käydään nyt läpi sitä, kuinka paljon EU:n kalastajien olisi mahdollista kalastaa Britannian vesillä. Britannia onkin uutistoimistojen mukaan tehnyt tiistaina tuntuvan myönnytyksen kalastusoikeuksissa, mutta osa medioista sanoo kalastusasioiden olevan edelleen jumissa neuvotteluissa.
Saatiin sopimus aikaan tai ei, rajoille odotetaan häiriöitä tullausten alkaessa. Rajoille on palkattu suuri määrä henkilökuntaa sekä investoitu uusien tarkastus- ja varastointipisteiden ja parkkipaikkojen rakentamiseen.
Maito- ja lihatuotteilla sopimuksellinen ero vähentäisi EU-vientiä britteihin noin 20 prosenttia, kun taas sopimuksettoman eron seurauksena vienti voisi vähentyä jopa 60–95 prosenttia, Lontoon kauppakorkeakoulun LSE:n selvitys kertoo.
"Hintojen nousu brittikuluttajalle voi olla merkittävästi suurempi, jos korvaavaa tuotetta ei maailmalta löydykään. Silloin kuluttajat maksaisivat tullit ja muut vientikustannukset", MTK:n kansainvälisten asioiden johtaja Juha Ruippo kertoo.
Rekkaliikenteen kerrotaan ruuhkautuneen rajoilla ennen joulua, koska vuodenvaihde voi tarkoittaa kalliimpia tullimaksuja. Tämä on ongelma erityisesti tuoretuotteille.
"Elintarvikeala poikkeaa muusta tavarakaupasta, sillä tullit ovat perinteisesti toimineet elintarviketuotannon suojana. Tullien lisäksi kauppakustannuksia lisäävät erilaiset tarkastukset ja todistukset. Suurimmillaan lisäkustannukset ovat eläinperäisien tuotteiden tarkastuksissa", Ruippo selventää.
"Kauppasopimus ei poistaisi brexitin haittavaikutuksia elintarvikekauppaan, mutta pienentäisi tulleja ja vähentäisi rajamuodollisuuksia."
Britannia ei ole enää ollut EU:n jäsen helmikuun alusta lähtien, mutta siirtymäaika on voimassa vielä vuoden loppuun saakka. Euroopan parlamentin täytyy vielä hyväksyä kauppasopimus. Siksi todennäköistä on, että kauppasopimusneuvotteluja jatketaan ensi vuoden puolella.
Lue myös:
Britannian ruokateollisuus pelkää brexitin tuomaa työntekijäpulaa ja ruuan laadun laskua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
