Amorellan karilleajon syy ei ole selvillä, Otkesin mukaan viitteitä teknisestä viasta ei ole – laivaan tuli vettä sisälle
Alus on tiukasti kiinni mutapohjassa.
Aluksen pohjaan tuli vaurioita, mutta tarkempaa tietoa vahingoista ei vielä ole, yhtiön tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo STT:lle. LEHTIKUVA/HANDOUTSunnuntaina karille ajaneen Viking Linen Amorella-aluksen vahinkojen laajuutta arvioidaan parhaillaan. Aluksen pohjaan tuli vaurioita, mutta tarkempaa tietoa vahingoista ei vielä ole, yhtiön tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo STT:lle.
Onnettomuudessa alukseen tuli jonkin verran vettä sisälle, Boijer-Svahnström kertoo. Sukeltajat ovat tutkineet alusta ja kuvanneet sen pohjaa sunnuntain ja maanantain aikana.
Viking Line piti aamulla yhtiön sisäisen kokouksen, missä tapahtumia käytiin läpi. Onnettomuuden syytä selvitetään nyt viranomaisten kanssa.
"Emme viitsi mennä spekuloimaan syytä. Asioita täytyy edelleen kartoittaa ja tutkia ennen kuin tiedetään syytä. Mutta harvinaisiahan nämä (onnettomuudet) ovat", Boijer-Svahnström sanoo.
Tavoitteena on siirtää Amorella korjattavaksi Turun korjaustelakalle Naantaliin. Aluksen turvallinen siirtäminen ja telakalle hinaaminen ovat kuitenkin selvityksen alla, ja tarkempi aikataulu ei ole vielä tiedossa.
"Se on mutapohja, missä laiva makaa. On hyvä, että se on pehmeä pohja, mutta se on aika tiiviisti kiinni siinä. Voi mennä muutama päivä ennen kuin pääsemme irrottamaan Amorellaa. Tässä on vielä aika paljon avoimia kysymyksiä", Boijer-Svahnström kertoo.
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) ilmoitti heti tuoreeltaan sunnuntaina aloittaneensa tapauksesta tutkinnan. Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo STT:lle, että tutkinta on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta ei halua spekuloida onnettomuuden syistä.
Tapahtumien kulku varmistetaan ensin, minkä jälkeen siitä voidaan kertoa julkisuuteen. Tähän kuluu aikaa Nurmen mukaan kuukaudesta kahteen. Otkes on puhuttanut ja kuullut asianosaisia. Tarkempi tekninen tutkinta alkaa myöhemmin.
"Tähtäämme siihen, että kun alus tulee korjaustelakalle, ollaan paattia vastassa siellä", Nurmi kertoo.
Nurmen mukaan laivan vauriot näkyvät paremmin, kun alus on kuivilla. Lisäksi vauriontorjuntatoimenpiteitä ei haluta häiritä tutkinnalla.
Tärkeässä osassa tutkintaa ovat tekniset tallenteet, jotka ovat kuin laivan musta laatikko. Tukinnassa selvitetään, miten alus on kulkenut ja miten sitä on ohjattu. Lisäksi selvitetään teknisten järjestelmien toiminta ja mahdolliset häiriöt.
"Meillä ei ole viitteitä siitä, että teknistä vikaa olisi ollut, mutta se ei tarkoita, ettei sitä olisi voinut olla", Nurmi sanoo.
Onnettomuustapahtuman lisäksi Otkes tutkii myös pelastustoimet ja niiden onnistumisen.
"Kun näillä meidän rannikon väylillä ajetaan isoilla aluksilla jatkuvasti ja tämmöistä sattuu, niin tästä täytyy ottaa opiksi, että näin ei kävisi enää", Nurmi lisää.
Laivalta evakuoitiin sunnuntaina kaikki noin 200 matkustajaa sekä osa 80-henkisestä miehistöstä. Laivalla on vielä 49 miehistön jäsentä, jotka työskentelevät laivan sähkö- ja koneosastoilla, Johanna Boijer-Svahnström kertoo. Myös päällystö on vielä laivalla.
Tiedotusjohtajan mukaan liikennehäiriöt jäävät onnettomuuden takia pieniksi. Amorellan korvaa sen sisaralus Gabriella, joka normaalisti liikennöi Helsingistä Tallinnaan. Gabriella kulkee samalla reitillä kuin Amorella, eli Ahvenanmaan saaristossa saman kapeikon läpi, missä sunnuntainen pohjakosketus tapahtui.
"Ei tämä ole mikään vaarallinen reitti. Meidän kaikki laivamme menevät tästä", Boijer-Svahnström vakuuttaa.
Tiedotusjohtajan mukaan matkoja ei ole juurikaan peruttu onnettomuuden jälkeen. Boijer-Svahnström lisää, etteivät matkustajamäärät ole muutenkaan suuria koronaviruksen ja aiempien matkustusrajoitusten takia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
