Kesko kampanjoi ulkomaisilla tomaateilla
Citymarket mainosti tällä viikolla hollantilaisia terttutomaatteja euron kilohintaan. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoCitymarket mainosti alkuviikosta hollantilaisia terttutomaatteja euron kilohintaan.
Ruokakeskon hedelmien ja vihannesten tuotelinjajohtajan Kenneth Forsmanin mukaan kotimaisia tomaatteja ei ole riittävästi saatavilla.
”Tavoitteemme oli toteuttaa kampanja kotimaisella tuotteella. Yksikään tavarantoimittajistamme ei kyennyt takaamaan riittäviä toimitusmääriä.”
Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen ihmettelee Keskon toimintaa. Kotimaassa tomaattien satokausi on vielä kesken.
”Kyllä se kaikki on pois kotimaisen tomaatin ostoista. Ihmetyttää, onko tarkoitus vain polkea viljelijähintoja ja lopettaa kotimainen tuotanto.”
Närpiön vihanneksen toimitusjohtajan Stefan Skullbackan mukaan markkinatilanne on ollut tänä kesänä haastava. Hinnat ovat alle keskiarvon.
”Nyt ei olisi varaa myydä alihinnoin”, hän sanoo.
Jalkanen ja Skullbacka ihmettelevät Keskon politiikkaa kampanjoida ulkomaisilla tomaateilla, vaikka se puhuu samaan aikaan näkyvästi kotimaisuuden puolesta.
He ovat huolissaan viljelijähintojen laskemisesta. Vaarana on kotimaisen tuotannon loppuminen.
”Viljelijöillä alkaa olla tosi kyseessä. Kuluttajat haluavat kotimaista, mutta kyllä sillä pitäisi joku hintakin olla”, Jalkanen sanoo.
Forsman korostaa kuluttajien odottavan kaupalta monipuolista valikoimaa.
”Pyrimme suosimaan kotimaista silloin, kun saatavuutta on. Esimerkiksi tomaateissa ulkomaisilla tuotteilla saatetaan täydentää kotimaista valikoimaa, eli tuodaan tuotteita, joita ei ole kotimaassa saatavilla riittäviä määriä.”
Kotimaisten tomaattien valikoima voisi hänen mielestään olla vielä laajempi.
”Se on laajentunut viime vuosina, mikä on erinomainen asia. Toki kotimaisia vaihtoehtoja voisi olla tarjolla vielä nykyistä enemmänkin. Tällöin pystyisimme tarjoamaan asiakkaillemme entistä laajemman valikoiman suomalaisia tuotteita trendikkäässä tuoteryhmässä.”
Kummallista on, että samaan aikaan K-ruokakaupat ja Suomen ympäristökeskus kampanjoivat kasvisten puolesta perjantaina 15.8.
Järjestäjät muistuttavat, että vähäinenkin kasvisten osuuden lisääminen pienentää hiilijalanjälkeä.
Kampanjatapahtumat järjestetään Turussa, Paraisilla ja Uudessakaupungissa.
MIINA RAUTIAINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
