Reiluuttajasta halpuuttaja - Kesko laskee 2 000 tuotteen hintaa
Syynä maailmanmarkkinahintojen imussa laskeneet kustannukset, Kesko perustelee.
K-ruokakaupat alentavat 2 000 tuotteen hintaa. K-marketeissa alennettavista tuotteista myydään yhtiön mukaan 550:tä. Kuva: Jaana KankaanpääK-ruokakaupat ilmoittavat alentavansa 2 000 tuotteen hintoja tammi- ja helmikuun aikana, Kesko kertoo tiedotteessaan.
Yhtiö perustelee hintojen alentamista raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen laskulla ja kustannusten alenemisella. Taustalla on myös Venäjän-vientikielto, joka on laskenut selvästi kotimaisen ruoan vientiä.
"Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ruoan hinnan merkitys on korostunut monelle kuluttajalle."
Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala toteaa, että kuluttajahintojen yhtäjaksoinen lasku näin pitkään on "täysin poikkeuksellista". "Viimeksi näin on tapahtunut 50 vuotta sitten."
Yhtiö vakuuttaa yrityksen satsaavan myös paikalliseen tarjontaan. Paikallisten lähituottajien tuotteiden myynti K-kaupoissa kasvoi viime vuonna 15 prosenttia.
"Täytyy muistaa, että hinta ei yksin määritä ruokakauppaa – ruoka on aivan liian arvokas asia käsiteltäväksi vain tästä näkökulmasta. K-ruokakaupat ovat Suomen päivittäistavarakaupan laatujohtajia", Rauhala toteaa
K-ruokakauppiaat ostivat viime vuonna 570 miljoonalla eurolla paikallisilta tuottajilta tuotteita. "Hintojen laskeminen ei saa vaikuttaa suomalaisen ruoan laatuun tai alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuuteen kielteisesti", yhtiön tiedotteessa vakuutellaan.
Otsikkoa muutettu 18.1.2016 klo 14:20
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
