Muotoilualalla kasvuodotuksia
Muotoilualan yrittäjien odotukset seuraavan vuoden kehityksestä ovat optimiset.
Noin kaksi kolmasosaa yrityksistä uskoo liikevaihtonsa kasvavan tulevana vuonna ja lähes yhtä moni arvelee kannattavuutensa paranevan. Liikevaihdon kasvuodotuksista huolimatta yritykset ovat varovaisia yrittäjyyden riskeille. Tiedot käyvät ilmi Teollisuustaiteen Liitto Ornamon tuoreesta suhdannekyselystä.
”Suunnittelualan rakenteellinen haaste on työn tuottavuudessa, liiketoiminnan kannattavuudessa ja kotimarkkinoiden pienuudessa”, sanoo toiminnanjohtaja Salla Heinänen.
Suomalainen suunnittelu suuntaa yhä enemmän palveluihin, joissa sen lisäarvo on useimmiten aineetonta: asiakaslähtöisyyttä, brändejä ja palvelukonsepteja.
Käynnissä olevan Helsinki Design Weekin toimitusjohtaja Kari Korkman luonnehtii alan yrityksiä pieniksi ja ketteriksi ja pitää startup-hengen leviämistä alalle positiivisena.
”On äärimmäisen tärkeää tukea näiden pienten yritysten kasvua, joka edellyttää panostamista kansainvälistymiseen. Muotoiluintensiivisille tuotteille täytyy rakentaa jakelutiet ja suunnittelupalvelujen myynnille suhdeverkostot”, hän sanoo.
Viime vuoteen verrattuna muotoilualan kehitys näyttää jakautuneen kahtia. Lähes puolet toimialan yrityksistä ilmoitti, että liikevaihto on kasvanut edellisen vuoden aikana. Vajaa kolmannes kertoi, että liikevaihto oli supistunut.
Vain neljännes vastanneista ilmoitti palkkaavansa uutta työvoimaa.
”Vaikka yrityksillä on työllistämistarpeita, eivät yrittäjät uskalla ottaa työllistämisen riskiä”, sanoo Heinänen.
Suomalaisten muotoilualan yritysten liikevaihto on Tilastokeskuksen viimeisimmän tilaston mukaan 3,37 miljardia euroa. Muotoilualan yritykset työllistävät maassamme 22 100 henkilöä.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
