KKV jatkaa Valion ja Heinon Tukun välisen yrityskaupan kilpailuvaikutusten selvittämistä
Kilpailu- ja kuluttajavirasto aloittaa jatkokäsittelyn yrityskaupassa, jossa Valio Oy hankkii Heinon Tukku Oy:n.
Meijeriyhtiö Valio ilmoitti huhtikuun lopussa, että se ostaa perheyritys Heinon Tukun. Kuva: Sanne KatainenKilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on ensimmäisen vaiheen selvityksissään kuullut Valion ja Heinon Tukun kilpailijoita, asiakkaita ja tavarantoimittajia lausunto- ja selvityspyynnöin.
"Alustavassa tarkastelussa on noussut esiin eri jakeluportaalla toimivien yritysten väliseen yrityskauppaan liittyviä vertikaalisia kilpailuhuolia, jotka kohdistuvat erityisesti kilpailijoiden arkaluonteisten tietojen siirtymiseen yrityskaupan seurauksena muodostuvalle yritykselle", virasto kertoo tiedotteessa.
KKV pitää tarpeellisena jatkaa yrityskaupan kilpailuvaikutusten selvittämistä. Jatkokäsittelyssä tutkitaan, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla.
KKV voi jatkokäsittelyssä hyväksyä yrityskaupan sellaisenaan, määrätä ehtoja sen hyväksymiselle tai esittää, että markkinaoikeus kieltää kaupan. Jatkokäsittely voi kestää enintään 69 työpäivää. Markkinaoikeus voi pidentää jatkokäsittelyaikaa korkeintaan 46 työpäivällä.
KKV:n antamaan päätökseen sisältyy osapuolten liikesalaisuuksia. Päätös voidaan julkaista vasta sen jälkeen, kun liikesalaisuudet on poistettu.
Valio on elintarvikeyritys, joka jalostaa ja markkinoi pääasiassa maitotuotteita. Sen omistavat 14 maidontuottajaosuuskuntaa. Valio tarjoaa palveluita myös foodservice- ja teollisuusasiakkaille.
Heinon Tukku on päivittäistavaroiden tukkukauppa, jonka pääasiallisia asiakkaita ovat foodservice-asiakkaat eli hotellit, kahvilat, catering-palvelut, ravintolat, huoltoasemat, kioskit sekä julkiset suurkeittiöt.
Lue myös: Valio ostaa Heinon Tukun – "Haluamme olla mukana uudessa kehitystrendissä"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
