Euroopan parlamenttivastustaa dieselin veronkorotusta
STRASBOURG (MT)
Euroopan parlamentti antoi torstaina lausuntonsa komission esityksestä energiaverodirektiiviksi.
Parlamentti vastustaa dieselpolttoaineen veronkorotusta, kun taas komission mukaan dieselin veroetu tulisi poistaa asteittain.
Komissio perustelee korotusesitystään sillä, että dieselpolttoaineen poltossa syntyy runsaasti hiilidioksidia. Kyseessä olisi siis eräänlainen haittavero.
Direktiiviesityksen mukainen korotus koskisi niin liikenteessä kuin lämmityksessäkin käytettävää polttoainetta.
Europarlamentaarikoiden mielestä dieselpolttoaineella on oltava alemmat verot kuin bensiinillä. Verotuksen kiristäminen nostaisi merkittävästi dieselpolttoaineiden kuluttajahintaa. Dieselpolttoaineen verotus on osa laajaa energiaverodirektiiviä.
Europarlamentaarikko Riikka Manner (kesk.) vaatii muutosta komission esitykseen.
Hän pitää hyvänä, että parlamentti vastustaa dieselin verotuksen lisäämistä ja sen veroedun asteittaista poistamista. ”Äänestystulos sopii oikein hyvin Suomen tilanteelle.”
Manner on ollut niin sanottuna varjoraportoijana parlamentissa asiaa valmistelleessa ympäristövaliokunnassa.
Parlamentti vaatii lausunnossaan, että jäsenvaltioiden on säilytettävä oikeus niin sanottuun nollaenergiaverotukseen maataloudessa, puutarhaviljelyssä, kalanviljelyssä ja metsänhoidossa.
Niin ikään komissio esittää kyseisen nollaverotuksen säilyttämistä.
Manner muistuttaa, että dieselveron korotus koskettaisi EU-maista erityisesti Suomea. ”Suomessa on pitkät kuljetusmatkat ja maaseudun ihmisillä on pitkät etäisyydet joka paikkaan.”
Parlamentin käsittelyssä nousi esiin mahdollisuus poistaa polttoaineiden verovapaus meriliikenteeltä. Manner sanoo olevansa tyytyväinen, että ehdotus ei mennyt läpi äänestyksessä.
Pitkät meriyhteydet Suomeen nostavat tuotavien tavaroiden hintoja, ja veronkorotus olisi siirtynyt niihin hyvin nopeasti.
Suomen vienti hoidetaan suurilta osin laivakuljetuksina.
Komissio ehdottaa energiaverodirektiiviä uudistettavan siten, että liikenne- ja lämmityspolttoaineiden verotus perustuisi polttoaineiden energiasisältöön ja poltosta syntyvään hiilidioksidin ominaispäästöön.
Seuraavaksi esitys energiaverodirektiiviksi menee jäsenmaiden edustajista koostuvan ministerineuvoston käsiteltäväksi.
Ministerineuvosto antaa oman kantansa ensi kesänä.
VILLE PORKOLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
