LEHTIKATSAUS Halpamyynti syö mielikuvaa
Klaus Hartikainen moittii MTK:n jäsenlehti Mainion pääkirjoituksessa S-ryhmän halpuutuskampanjaa.
”Huolestuttavinta on, että halpuuttamisesta ja omien halpatuotemerkkien lisäämisestä näyttää tulleen strategian ydin suomalaisen ruokakaupan markkinajohtajalle.
Vaikka kotimaisen ruuan markkinaosuus halpuuttamisen myötä nousisikin, hintakeskeinen kampanjointi heikentää kotimaisen elintarvikealan liikevaihtoa ja suomalaisen ruuan mielikuvaa sekä tekee laadukkaan tuotantomme brändäämisen entistä haastavammaksi.”
Ex-päätoimittaja Erkki Teikari pohtii Satakunnan Kansassa keskustelua hallituksen talouskuripaketista.
”Ay-liike peittosi hallituksen julkisuuspelissä 4–2. Näin arvioi JSN:n puheenjohtaja Risto Uimonen mielenilmausviikosta.
Tietenkin peittosi. Ne kaksi pistettä tulivat pääministeri Juha Sipilän tv-puheesta, joka tosin muun muassa Ylen studioissa nuijittiin etu- ja jälkikäteen.
Eri mieltä voidaan olla vaikkapa ensimmäisen sairauspäivän palkkakarenssista, mutta ’matalapalkkaisten naisten sivaltamisella’ ei tosiaankaan aiota vientiä kohentaa, vaan vähentää julkisen talouden menoja.”
Karjalaisen mielestä hallitus tekee oikein pitäessään työmarkkinajärjestöt mukana etsiessään keinoja kilpailukyvyn palauttamiseen.
”Hallitus antaa työmarkkinajärjestöille muutaman viikon lisäaikaa etsiä yhteistä ratkaisua, ja tähän neuvottelupöytään otetaan työelämän kiristysten lisäksi myös palkka-asiat.
Toinen yllätys tuli myöhemmin illalla, kun hallitus ilmoitti peruvansa sunnuntai- ja ylityökorvausten leikkaukset ja leikkaavansa niiden sijaan lomarahoja 30 prosentilla.
Hallitus antaa siis periksi erityisesti naisvaltaisilta aloilta sekä muun muassa poliiseilta saamalleen palautteelle. Se onkin siltä viisasta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
