Lidl salaa tuotteiden alkuperän myös kuluttajajärjestöiltä
Tuotantoketjun peittely herättää epäilyksiä.Yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva ja oikeudenmukaisuutta ajava Finnwatch vetosi Lidliin helmikuussa läpinäkyvyyden parantamiseksi. Mukana vetoomuksessa olivat Eetti ry ja Kirkon Ulkomaanavun yhteydessä toimiva Changemaker.
"Vetoomuksessa vaadimme Lidliä julkistamaan alihankintaketjunsa. Edes Finnwatchin kysyessä tietyistä spesifeistä tuotteista, Lidl ei ole suostunut kertomaan, mistä tuotteet ovat tulleet", kertoo puheenjohtaja Ronja Karkinen Changemakeristä.
Lidl on ainoa merkittävä päivittäistavarakaupan ketju, joka ei kerro tietoja alihankkijoistaan. Karkisen mukaan on aika paksua, että Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio kertoo MT:ssä, että Lidlillä ei ole mitään peiteltävää.
"Lidlin selitys toiminnalle vetoomusta luovutettaessa oli, että koska tuotteet Lidlin myymälöihin lähetetään kootusti Saksasta, niin olisi hankalaa yksilöidä jonkin tietyn tuotteen vaiheet ennen tätä."
"Selitys on mielestäni kummallinen, sillä Lidlillä on varmasti olemassa tiedot alihankkijoista, vaikka sitten Saksan päässä."
"Finnwatch ei ole voinut tutkia yrityksen alihankintaketjun vastuullisuutta, koska tietoa ei ole saatu", kertoo toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.
Karkisen mukaan alkuperämerkinnät ovat valveutuneille kuluttajille tärkeitä. Maailmankauppaan sisältyy järkyttäviä ilmiöitä, kuten orjuuteen verrattavia työoloja ja lapsityövoimaa. Lähtökohtaisesti herättää epäilystä, jos tuotantoketjua ei suostuta kertomaan.
"Changemakeriä kiinnostaa erityisesti tonnikala, sillä kampanjoimme parhaillaan tiukemman kalastussääntelyn puolesta. Varsinkin MSC -sertifioimattoman tonnikalan tausta on epäselvä, ja on vaikea sanoa, mistä se on pyydetty. Monesti taustalla on liika- tai laitonta kalastusta."
Maaseudun Tulevaisuus on tutkinut Lidlin kotimaisuuskampanjan alkuperämerkintöjen todenmukaisuutta. Kävi ilmi, että merkintöjä käytetään hyvin kirjavasti ja melko heppoisin perustein. Muun muassa virolainen leipää on pidetty kotimaisena ja Suomi-Finland lippusymbolia on käytetty kirjavasti muun muassa ulkomaisen tuorelihan hintatietojen vieressä.
Lidlin erikoiset käytännöt ovat kiinnostaneet myös Eviraa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

