Yritys ei aina ole hyvä tarina
Antiikin näytelmissä tunnettiin tökerö juonenkuljetuskeino nimeltä deus ex machina, jossa jumalhahmoja laskettiin nosturilla lavalle ratkomaan päähenkilöiden pulmia. Luulen, että uudessa Nokiassa on kyse juuri tästä.
Suomalaiset haluavat, että joku nousee esiin ja ratkaisee heidän ongelmansa. Suomalaiset haluavat deus ex Nokian.
Milloin yritys menestyy? Esimerkiksi silloin, kun se tarjoaa ihmisille jotain, mikä tekee heidän elämästään parempaa tai helpompaa. Nämä yritykset sitten palkkaavat ihmisiä toteuttamaan niitä asioita, joita kuluttavat ihmiset haluavat itselleen.
Paljon työpaikkoja luovat arkijärjen mukaan yritykset, joissa on sellaisia työtehtäviä, joista suoriutumiseen ei vaadita monimutkaista erityistaitoa.
Todella suuri yritys voi tarjota suuren osan työpaikoistaan niille, jotka eivät ole kansainvälisen tason poikkeuslahjakkuuksia ja ihmeellisiä innovaattoreita. Nokiakin työllisti aikoinaan Suomessa yli 20 000 työntekijää.
Yrityksillä, jotka toimivat teollisuuden, rakentamisen tai palveluiden aloilla ei kuitenkaan ole nyt helppoa. Firmat valittavat ankarasta verotuksesta tai esimerkiksi siitä, että kotimaan sisäinen kauppa käy huonosti.
Lujaa menee kuitenkin peliyrityksillä, jotka laskuttavat ihmisiä ympäri maailmaa olemattomien ostosten tekemisestä.
Tällä hetkellä parhaiten menestyvällä suomalaisella pelifirmalla on 519 miljoonan euron liikevaihto, tämän hetken suosituin mobiilipeli ja ihan mielettömän hyvä meno hei.
Menestyvin suomalainen pelifirma työllistää 150 työntekijää, eli vähemmän kuin pikkukaupungin Prisma. Luku on täysin ymmärrettävä, sillä viihdehittien tuottamiseen tarvitaan lähinnä tarkkaan valikoitu tiimi alansa parhaita.
Kukaan ei kokoa, huolla tai myy verkkokaupasta kopioituvaa applikaatiota. Uskalletaanko huutaa uutta Nokiaa?
Hyvissäkin tarinoissa on usein kohta, jossa pitkän matkan tai suuren taistelun jälkeen näyttää hetken siltä, että kaikki toivo on menetetty. Sitten tapahtuu ikimuistoinen käänne, joka pelastaa päivän ja johtaa päähenkilöiden kannalta onnelliseen ratkaisuun.
Tarinoista viehättyminen sokaisee kokonaisen maan.
Tylsät yritykset, joissa voi joutua välillä pitämään solmiota, eivät välttämättä pääse otsikoihin, mutta yhdessä menestyessään ne aiheuttavat hyvinvointia ilman miljardikauppojakin.
Tuntuu siltä, kuin Suomi odottaisi tarinansa kolmannen näytöksen loppua. Odotellaan ihmettä, odotellaan pelastavia sankareita, mutta kukaan ei tunnista päähenkilöä itsessään.
matti.riitakorpi@
maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
