Eagle S -aluksen satamavaltiotarkastus käynnissä ja jätteitä poistetaan – vaurioituneiden merikaapelien korjaus edennyt
Traficom voi tarkastuksen perusteella velvoittaa aluksen korjaamaan havaitut puutteet ja epäkohdat.Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on aloittanut Suomen ja Viron välisen sähkönsiirtokaapelin vaurioittamisesta epäillyn Eagle S -aluksen satamavaltiotarkastuksen. Tarkastuksessa katsotaan, täyttääkö alus sitä koskevien kansainvälisten yleissopimusten vaatimukset.
Aluksen tarkastus on viraston mukaan rutiinitoimenpide, mutta se voi viedä useamman päivän.
”Teemme tarkastuksen siten, ettei poliisin operaatio ja tutkinta häiriinny. Tarkastuksessa huomioidaan miehistön kuormittuminen. Kerromme tarkastuksen tuloksista, kun tarkastus on päättynyt”, kertoo Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen tiedotteessa.
Traficom toimii tällä hetkellä virka-apuna poliisille ja Rajavartiolaitokselle alukseen liittyvässä tutkinnassa.
Eagle S -öljytankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä. Sähkönsiirtokaapelin lisäksi vaurioita on neljässä Suomenlahdella kulkevassa telekaapelissa.
Suomessa tehtiin ulkomaalaisiin aluksiin yhteensä 298 satamavaltiotarkastusta vuoden 2024 aikana.
Traficom suorittaa alukselle yksityiskohtaisemman satamavaltiotarkastuksen Eagle S -aluksen saaman riskiluokituksen vuoksi. Yksityiskohtaisempaan tarkastukseen kuuluu myös erilaisia laitetestauksia ja turvallisuusharjoituksia, tiedotteessa kerrotaan.
Eagle S on iältään hyvin vanha, ja siinä on Lloyd’s List -lehden mukaan todettu viimeksi kesäkuussa useita puutteita.
Traficom voi tarkastuksen perusteella velvoittaa aluksen korjaamaan havaitut puutteet ja epäkohdat. Jos puute tai epäkohta on riittävän vakava, Traficom voi myös pysäyttää aluksen käytön, kunnes korjaukset on tehty.
Traficomin mukaan Suomessa tehtiin ulkomaalaisiin aluksiin yhteensä 298 satamavaltiotarkastusta vuoden 2024 aikana. Eri aluksia niiden yhteydessä tarkastettiin 288 kappaletta. Huomautuksia tarkastuksissa annettiin 139 kappaletta, jotka annettiin 64 tarkastuksessa. Satamavaltiotarkastusten tulokset ovat yleisesti hyvällä tasolla.
”Laivan kyljellä ollaan, itse laivalle ei meillä ole pääsyä.” Heikki Harjanti
Eagle S -alukselle tehdään tänään myös huoltotöitä. Maanrakennusliike Harjanti Oy:n huoltoalus M/S Hessu oli puoli kahdentoista aikoihin suorittamassa jätevesien ja öljyjen poistoa alukselle Porvoon Kilpilahdessa. Lisäksi alukselta poistetaan roskia.
Huomenna on tarkoitus toimittaa alukselle makeaa vettä, kertoo Hessu-laivan kansimies ja omistaja Heikki Harjanti.
”Laivan kyljellä ollaan, itse laivalle ei meillä ole pääsyä”, Harjanti kertoo.
Laivalla on noin parinkymmenen hengen miehistö. Poliisi kertoi tiistaina seitsemän rikoksesta epäillyn miehistön jäsenen olevan määrätty matkustuskieltoon. Eagle S -aluksen miehistöä ja laivan varustamoa Caravellaa edustava asianajaja Herman Ljungberg sanoi STT:lle maanantaina, että aluksella olisi huolta ruuan ja puhtaan veden riittämisestä.
Huoltoaluksesta kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.
Suomenlahdella joulupäivänä vaurioituneen Elisan tietoliikennekaapelin korjaustyöt ovat alkaneet. Asiasta kertoo STT:lle Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius. Wallenius ei voinut sanoa vielä selvää arviota korjaustöiden kestosta.
”Alus on tällä hetkellä merellä. Pyrimme tekemään mahdollisimman paljon yhdellä kerralla sääolosuhteiden salliessa. Tällä hetkellä merellä on jonkun verran aallokkoa, mutta se ei vaikuta töiden tekemiseen”, hän sanoo.
Elisan ja Citic Telecomin tietoliikennekaapelien korjauksesta vastaa suomalainen kaapelinlaskualus Telepaatti. Alus on Marinetraffic-sivuston mukaan tällä hetkellä pysähtyneenä Suomenlahdella. Citicin teknisen osaston johtaja Ronald Rosenberg kertoi STT:lle aiemmin, että Citicin vaurioitunut tietoliikennekaapeli korjataan Elisan jälkeen.
Myös Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin korjaustöiden selvittelyt ovat edenneet, kertoo Fingridin merikaapeleista vastaavan yksikön päällikkö Kimmo Nepola. Tarkempia tietoja korjaustöiden etenemisestä Nepola ei kuitenkaan kommentoi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






