Maaseudun Tulevaisuudenlukijamäärä kasvoi jälleen
Painettu lehti on edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa mediasisältöjen seuraamiseen. Lähes 90 prosenttia suomalaisista lukee painettua lehteä viikoittain. Luku selviää uusimmasta Kansallisesta mediatutkimuksesta.
Suurimpien sanomalehtien vertailussa Maaseudun Tulevaisuus pärjäsi parhaiten.
Viimeisen puolen vuoden aikana se sai peräti 7 000 uutta lukijaa, kun samassa ajassa Helsingin Sanomat kuukausiliitteineen menetti 36 000 lukijaa, Iltalehti 10 000 ja Ilta-Sanomat 13 000.
Kauppalehden lukijamäärä supistui 8 000:lla ja Kauppalehti Option 23 000:lla.
Edellisestä vuodesta Maaseudun Tulevaisuuden lukijamäärä on kasvanut peräti 17 000:lla.
”Maaseudun Tulevaisuus on erittäin tärkeä lukijan arjessa ja rakentaa yhteisöä. Tämä on myös viesti siitä, että meidän pitää tehdä entistä parempaa lehteä ollaksemme luottamuksen arvoisia jatkossakin”, päätoimittaja Mikael Pentikäinen kommentoi tuoretta tutkimusta.
Hän myös kuvaa lehtensä kulkevan hienosti vastavirtaan.
”Moni muu on siirtänyt voimakkaasti painopistettä painetusta digitaaliseen, ja myös se kiihdyttää printin lukijamäärien laskua.”
Tietokoneelta lehtiä lukee jo noin 60 prosenttia väestöstä. Räjähtävimmin on kasvanut älypuhelimista ja tableteista lukeminen, joka on viisinkertaistunut kolmessa vuodessa.
Suomalainen lukee keskimäärin 5,7 aikakauslehteä ja 1,7 sanomalehteä tai niiden liitettä.
Maaseudun Tulevaisuutta julkaisevan Viestilehdet Oy:n julkaisema Koneviesti houkutti vuodessa peräti 24 000 lukijaa lisää. Nykyisin Koneviestiä seuraa 216 000 ihmistä.
Maaseudun Tulevaisuuden lukijamäärä on 336 000 ja sen kuukausittain julkaistavan Kantri-liitteen 199 000.
Päivälehdistä MT on lukijamäärältään heti toisena Helsingin Sanomien jälkeen.
Viestilehtien julkaisema metsäaikakauslehti Aarre kasvatti lukijakuntaansa vuoden aikana kymmenellätuhannella.
Myös muut metsäalan lehdet saivat uusia lukijoita. Metsälehden lukijamäärä kasvoi vuodessa 22 000:lla. Nyt sitä lukee 153 000 suomalaista.
”Suomi uskoo taas metsään. Ihmiset näkevät, että Suomen nousu perustuu biotalouteen, ja metsällä on siinä keskeinen rooli”, Pentikäinen arvioi metsään erikoistuneiden lehtien suosion salaisuutta.
Vuosittain julkaistava Kansallinen mediatutkimus on printtimedian yhdessä toteuttama tutkimuskokonaisuus. Tiedonkeruusta vastasi TNS Gallup Oy.
LIISA YLI-KETOLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
