
MT:n, Koneviestin ja Aarteen kustantaja uusiin käsiin ‒ Viestimedian tuleva toimitusjohtaja: ”Uskallan sanoa tuntevani toimitustyön juurta jaksaen”
Viestimedian uutena toimitusjohtajana aloittaa Aller Mediasta pestattu Elina Schüller.
Elina Schüllerin aloittaessa toimitusjohtajana Viestimedia saa uutta liiketoimintaosaamista Aller Mediasta: ”Viestimedian ytimessä ovat nykyiset mediat, digitaalisen ansainnan kehittäminen ja printin elinvoimaisuudesta huolehtiminen.” Kuva: Jarkko SirkiäViestimedia saa uuden toimitusjohtajan, kun Aller Median nykyinen liiketoimintajohtaja Elina Schüller, 45, aloittaa loppiaisen jälkeen tammikuussa. Viestimedian nykyinen toimitusjohtaja Anu Nissinen jatkaa tämän vuoden loppuun.
Aller Mediassa Schüller on vastannut medialiiketoiminnan johtamisesta. Hänellä on myös vankka journalistinen tausta aloittaessaan työnsä Helsingin Simonkadulla.
Aller Media Oy kustantaa muun muassa viihteen ykkösmediaa, julkkisskuupeistaan ja juoruistaan tunnettua Seiskaa.
Schüller on urallaan työskennellyt toimituspäällikkönä kummassakin iltapäivälehdessä, Sanomien Ilta-Sanomissa ja Alma Median Iltalehdessä.
”Uskallan sanoa tuntevani toimitustyön juurta jaksaen, kokemusta on joka osastolta ja eri rooleissa”, Elina Schüller muistelee aikaansa muun muassa Iltalehden uutistoimittajana ja autotoimittajan kesätuuraajana. Ilta-Sanomissa hän työskenteli urheilu- ja viihdetoimitusten toimituspäällikkönä. Schüllerin oma leipälaji nuoruudessa oli koripallo.
Viestimedian toimitusjohtajan rooliin ei kuulu puuttua toimituksellisiin julkaisupäätöksiin, ja niistä Schüller lupaa pitää näppinsä erossa. Kuten hän on pitänyt liiketoimintajohtajana Aller Mediassakin. Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittajana jatkaa edelleen Jouni Kemppainen.
Viestimedia puhutteli Schülleriä, kun rekrytoijat kutsuivat keskusteluihin.
”Viestimedialla on perinteikkäät, arvokkaat brändit ja laadukkaat sisällöt, joilla on merkittävä rooli myös yhteiskunnallisessa keskustelussa. Siinä, että media pysyy moniäänisenä.”
Schüller kertoo lukeneensa Maaseudun Tulevaisuutta media-alan ammattilaisena jo pitkään – ja viimeiset kuukaudet ”todella tarkkaan”.
Niin ikään Koneviesti puhuttelee tekniikasta kiinnostunutta Schülleria, vaikkei maatalouskoneita omasta pihasta löydykään. Kumpikin julkaisu tuo suomalaisen maaseudun näkyville.
Aarre-lehdestä Schüller uskoo oppivansa lisää metsän omistamisesta.
Media-alan murros jatkuu ja kiihtyy tulevina vuosina. Myös Viestimedia kasvattaa digitaalista mediaa printin rinnalle.
Tanskalaisomisteisen Allerin sekä MTK:n omistaman Viestimedian printtituotteet tuottavat ja pitävät lukijansa edelleen suhteellisen hyvin.
Viestimedian hallituksen puheenjohtaja ja MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila antaa ohjenuoraksi, että laatujournalismista ei jatkossakaan tingitä.
Marttila luettelee Schüllerin vahvuudet: ”Elinalla on valtavasti energiaa, tahtotila vastaa Viestimedian strategisia tavoitteita, ja hänellä hyvä osaaminen liiketoiminnan kehittämiseksi.”
”Isot kiitokset Anu Nissiselle. Hänellä on ollut hyvä tuntuma yhtiöön myös toimiessaan aiemmin sen hallituksen jäsenenä”, Marttila kiittää.
Nissinen aloitti toimitusjohtajana helmikuussa 2020.
”Yhtiön toimintaympäristö muuttuu lähivuosina enemmän kuin koskaan aiemmin. Koen, että nyt on hyvä hetki siirtää yhtön vetovastuu seuraavalle henkilölle”, Nissinen kiittää henkilöstöä, hallitusta, hallintoneuvostoa ja asiakkaita hyvästä yhteistyöstä.
”Elinvoimaisimpia medioita ovat ne, jotka tuottavat ydinsisältöjä kohderyhmilleen.” Elina Schüller
”Elinvoimaisimpia medioita ovat ne, jotka tuottavat ydinsisältöjä kohderyhmilleen. Sisältöjä, joista on apua, hyötyä ja iloa sekä kuluttaja-asiakkaille että yritysasiakkaille”, Schüller linjaa.
”Digiä on syytä kehittää edelleen ja luoda siitä vahva tuote printin rinnalle. Ja samaan aikaan huolehtia laadukkaasta printistä, jota tuotetaan tehokkaasti.”
Uusia mahdollisia tuotteita hän miettii vasta, kun on työssään riittävästi tutustunut Viestimediaan.
Elina Schüller esittelee puhelimen kuvistaan ylpeänä perheen Lyyli-koiraa, Länsi-Göötanmaan pystykorvaa. Schüllerin aamulenkeillä Viikin pelloilla ja poluilla Lyyli ei pysy vauhdissa mukana. Kuva: Jarkko SirkiäMT tuotteineen ja Koneviesti ovat pitäneet suhteellisen hyvin lukijansa ja kannattavuutensa sekä löytäneet yleisöt myös verkossa. Ovat puheenaihemedioita omissa kategorioissaan.
Olisiko Viestimedian brändeillä opittavaa myös viihdelehti Seiskalta julkkismaailman eroineen, iloineen, romansseineen – ja räväköine verkko-otsikoineen?
”Suutari pysyköön lestissään. Seiskan verkkoluvuista voi ottaa esimerkkiä. Viihdelehdellä on verkossa viikossa keskimäärin miljoona eri käyttäjää ja kymmenen miljoonaa sivulatausta.”
Leipomisesta ja ruoanlaitosta pitävä Schüller kehuu MT:n ruokareseptejä ”ihan mahtaviksi!” Kotimainen ruoka on mediassa hyvin esillä.
Schüller tunnustautuu huittislaiseksi, josta isän suku on kotoisin, äidin puolelta Karjalasta:
”Käyn edelleen Huittisissa, jossa setäni asuu. Siellä ovat lapsuudesta tutut järvet kalapaikkoineen. Loimijoen rannan uimapaikoilta myös sikalan haju on tuttu.”
Elina Schüller, 45, ura mediassa
Aloittaa toimitusjohtajana Viestimedia Oy:ssä tammikuussa 2024.
2017- Medialiiketoiminnan johtaja Aller Mediassa
2016–2017 Sisältöjohtaja Aller Mediassa
2013–2016 Toimituspäällikkö Ilta-Sanomissa
2010–2013 Toimituspäällikkö Iltalehdessä.
1999–2010 Iltalehdessä eri tehtävissä (uutispäällikkö, toimitussihteeri, uutistoimittaja
– Syntynyt Keravalla, asuu Helsingin Viikissä.
– Perhe: mies, lapset 16 ja 14 vuotta. 6-vuotias Länsi-Göötanmaan pystykorva Lyyli.
– Koulutus: ylioppilas, Helsingin evankelisen opiston viestintälinja, viestinnän approbatur Helsingin yliopisto.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







