Yhteiskuntasopimus voisi nostaa matkailu- ja ravintola-alan
Matkailu- ja ravintola-alalla on menossa neljäs vaikea vuosi.
”Kreikan kanssa mennään samassa mutapainisarjassa, jos bkt on indikaattorina”, matkailu- ja ravintolapalveluiden etujärjestö Maran ekonomisti Jouni Vihma summaa Suomen tilannetta.
Alkuvuodesta tilanne oli kuitenkin odotuksia parempi. Kuluttajien luottamus on noussut, mikä kasvattaa hieman myös alan myyntiä.
Pankkien antamat lyhennysvapaat ovat tuoneet alalle hetkellisen helpotuksen.
Kesän suhteen matkailualan odotukset ovat kuitenkin samanlaiset kuin edellisvuonna.
Tilanne on Suomelle harmillinen, sillä muut Pohjoismaat ovat kasvattaneet turistivirtojaan tasaisesti vuoden 2009 notkahduksen jälkeen.
Pohjoismaiden ykkönen Ruotsi kasvattaa jatkuvasti kaulaansa muihin.
Samalla Suomessa yksityinen kulutus kasvaa historiallisen hitaasti.
Suomalaiset ravintolat ja hotellit uskovat myynnin pysyvän edellisen vuoden määrissä, kun taas Ruotsissa ja Tanskassa kasvun odotetaan olevan jopa 4–5 prosenttia.
Ravintola-alalla erityisesti anniskelu- ja työpaikkaravintoloiden myynti mataa.
Hankalin tilanne on ravintoloissa, joissa alkoholin osuus myynnistä on suuri.
Vihma uskoo tietävänsä, miksi Suomi on pudonnut muiden Pohjoismaiden kelkasta. Syy ei ole yksin Venäjän turismin hiipumisessa.
Venäläisturistien kato on toki vauhdittanut alamäkeä. Heitä oli Suomessa alkuvuodesta jopa 250 000 vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan.
Tilannetta ovat kuitenkin paikanneet uudet turistivirrat erityisesti Kiinasta.
”Todellinen ongelma on palveluiden hintojen nousussa. Suomen hintaero muuhun euroalueeseen on nyt noin 10 prosenttia”, Vihma sanoo.
Sääntelyn purkamista odotetaan alalla toiveikkaasti.
Yhteiskuntasopimuksen syntyminen on Maran edustajien mukaan alan kasvulle elinehto, jota ilman hintakilpailuun ei saada helpotusta.
Ansiotulon verotuksen toivotaan kevenevän huomattavasti sopimuksen myötä.
Uudet, internettiin perustuvat palvelut ja ravintolapäivän kaltaiset tempaukset ovat lisänneet epätasa-arvoa eri toimijoiden välillä.
Epätasa-arvo eri toimijoiden välillä halutaan purkaa.
Matkailualalla etsitään jatkuvasti keinoja turistien houkuttelemiseksi.
Nostetta haetaan esimerkiksi Islannin suositusta Stop over -mallista, jossa lentokoneet tekevät maahan välilaskun ilman lisämaksua.
Muualle lentävät voisivat näin oleskella Suomessa maksutta 1–7 päivää ennen matkan jatkumista.
Myös Guggenheim-museohankkeesta toivotaan matkailualan kaipaamaa piristysruisketta.
”Suomi voi sen avulla erottautua muista Pohjoismaista”, Matkailu- ja ravitsemusalan toimitusjohtaja Timo Lappi uskoo.
Monet alan toimijat suhtautuvat Lapin mukaan hankkeeseen innokkaasti.
Guggenheimia on markkinoitu esimerkiksi arkkitehtikilpailun avulla, mutta rahoitus on vielä kaukana tavoitteesta.
Tuulikki Viilo
Aasialaiset käyttivät suoma-
laisia majoituspalveluita alkuvuodesta edellisvuotta ahkerammin. Muutokset on
ilmaistu erona vuoden
2014 tammi–huhtikuuhun.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
