
”Hyvältä tuntuu, totta kai!” – Suomen surkein kylätie on nyt loistokunnossa
Sanna Rantanen voitti Suomen surkein kylätie -kilpailun viime vuonna. Hän toivoo, että asioita tapahtuisi myös ilman medianäkyvyyttä.
Sanna Rantanen ja Romulus samassa kohdassa kuin vuosi sitten surkean tien voittokuvassa. Kuva: Kimmo HaimiNyt ei maito enää vaahdotu vauvan suussa eivätkä autojen ripustukset repeile.
Vanhalta Porintieltä numero 120 ja edelleen Otalammentieltä itään kääntyvä Laurintie ja siitä erkaneva Jokipellontie Vihdissä on nimittäin laitettu loppukesällä kuntoon. Asvaltti on nyt tasainen ja reunat siistit.
Yhdeksän kilometrin tiet korjasi Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ely), ja asiaan saattoi vaikuttaa tienvarren asukkaan, ensiapukouluttaja Sanna Rantasen ottama valokuva. Rantanen voitti sillä viime vuonna Suomen surkein kylätie -äänestyksen.
”Esikoinen opettelee ajamaan pyörällä suoraan vinolla, kuoppaisella tiellä ja itse varoo taittamasta nilkkoja kuopissa. Vauvan syömä maito meinaa tulla vaahtona ulos kaikesta vispauksesta ja tärinästä, mitä tuolla tiellä vaunuihin kohdistuu. Jokainen päivä, jolloin pääsee kotiin Laurintietä ehjillä renkailla, on voitto”, kuuluivat Rantasen perustelut.
Esikoinen on nyt kuusi- ja vauva pian puolitoistavuotias. Rattaat ja pyörä ovat ahkerassa käytössä edelleen, vaikka pientareita ei ole levennetty. Meno on silti leppoisaa.
”Hyvältä tuntuu, totta kai! Nautin, kun ei enää tarvitse katsoa jalkoihin ja pelätä, menevätkö nilkat”, Rantanen sanoo.
”Tämä tie on ollut elyn listalla, mutta en tiedä, olisiko se tullut juuri tänä vuonna näin hyvin kuntoon ilman tätä kilpailua. Toki sitä toivoisi, että asiat tapahtuisivat ilman medianäkyvyyttä. Mutta toisaalta tällainen leikkimielinen kilpailu on ainaista valittamista parempi tapa herätellä päättäjiä näkemään maaseudun teitä.”
Kuvakilpailu on myös melko helppo tapa vaikuttaa. ”Otin voittajakuvan kymmenessä minuutissa.”
Voittajatien asiaa on ajanut eduskunnassa myös vihtiläinen kansanedustaja Eerikki Viljanen (kesk.), vaikka ei asukaan tällä kulmalla.
Rantanen ei ole saanut asiakastyytyväisyyskyselyä elyltä, mutta arvelee, että tyytyväisyys on kyllä tiedossa.
”Olemme kyllä ilmoitelleet siitä. Lähetin elyyn kuvankin esikoisesta pyöräilemässä ja kiitin.”
Uusi tie on niin tuore, että osa kääntää rattia vielä vanhasta tottumuksesta kuoppien kohdalla.
Vilkkaasti liikennöityä tietä käytetään läpiajoon Klaukkalaan, ja mukana on raskasta liikennettä. Nopeusrajoitus pysyi yhä 60 kilometrissä tunnissa, tosin autoilijat eivät uskaltaneet ajaa sitäkään, kun renkaat hajoilivat ja ripustukset pettivät, Rantanen kertoo.
Asukkaat pelkäsivät, että asvaltti kuoritaan kokonaan pois ja kuoppien tilalle tulee nimismiehenkiharaa. Aiemmin kuoppia paikattiin näet lapiolla, mutta täyttö ei kestänyt.
Uusi tie on niin tuore, että osa kääntää rattia vielä vanhasta tottumuksesta kuoppien kohdalla. Jatkossa saa jännittää, maltetaanko nopeusrajoitusta noudattaa hienolla baanalla.
”Pohja rakennettiin uusiksi ja pinnassa on kaksinkertainen bitumi. Tietyömiehet olivat kertoneet, ettei heillä ole tänä kesänä toista yhtä perusteellisesti tehtävää tietä. Paikalla oli parhaimmillaan varmaan kymmenen insinöörikypäräistä.”
”Olen ajatellut kyllä korkata skumpan ja tarjota mukaan ehtiville.”
Helsingissä asunut perhe osti talon vuonna 2018, koska ihastui anoppilan-matkoilla Vihdin maalaismaisemiin. Uusi asvaltti on aivan Rantasen pihatien kohdalla. Se ei varsinaisesti juuri nyt kiillä, sillä siihen on putoillut multaa ja savea vastapäisestä maansiirtoyrityksestä.
”Se ei häiritse, minusta tietyt asiat kuuluvat maaseudulle.”
Kilauttiko hän kuohuvan pullon asvaltin reunaan, kun urakka oli valmis?
”En, mutta olen ajatellut kyllä korkata skumpan ja tarjota mukaan ehtiville.”
Kisavoittoa juhlittiin viime vuonna kylän ulkoilupirtillä ruoan, glögin ja torttujen merkeissä, ja kyläjuhlaa on toivottu uuden tienkin kunniaksi.
Voittojuhlissa oli kunnanjohtoa ja elykeskuksen johtaja Timo Karhumäki, jota Rantanen kiittelee hyvästä asenteesta.
”Hän tuli paikalle ja otti kilpailun hyvällä huumorilla ja pani tien kuntoon. Myös tietyömiehet saivat varmaan ennätyspaljon kiitosta ohikulkijoilta.”
”Kyllä Vihti voisi pitää tätä kyseenalaista kunniaa, kunnes kaikki tiet on korjattu.”
Meneillään on vuoden 2024 kisa. Onko Rantasella lähettää sinne uutta tienpätkää?
”Laitoin tiedon vihtiläisten ryhmään, ja pari ehdokasta on jo nimettykin. Kyllä Vihti voisi pitää tätä kyseenalaista kunniaa, kunnes kaikki tiet on korjattu.”
Kisan järjestivät Suomen Kylät ry ja Suomen Tieyhdistys ry, ja voittaja valittiin Maaseudun Tulevaisuuden verkkosivujen yleisöäänestyksellä kahdeksasta finalistista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





