Vertailu: Näin paljon autoilu maksaa dieselillä, sähköllä, bensalla ja kaasulla – ”Nykyisin rajusti vaihteleva sähkön hinta tekee vertailusta vaikeaa”
Traficomin vertailutaulukon lähdeaineistona on käytetty vuoden 2021 automyyntiä ja polttoainehintoja ajalla 1.7.–30.9.2022.
Motiva Oy:n johtava asiantuntija Jaakko Ketomäki huomauttaa, että sähkömoottorin hyötysuhde on polttomoottoria paljon parempi. Kuvituskuva. Kuva: Timo RintakoskiLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin 14. joulukuuta 2022 julkaisemasta vertailutaulukosta käy ilmi, että auton voimanlähteistä sadan kilometrin matkan ajaisi halviten sähköllä. Kaikista kallein autoilun voimanlähde on Traficomin taulukon mukaan puolestaan diesel.
Traficomin laatimassa, polttoaineiden vertailuhintoja koskevassa taulukossa, dieselin kustannuksiksi ajettua sataa ajokilometriä kohden kertyy 11,9 euroa. Bensiinillä ajettuna sata kilometriä maksaa Traficomin mukaan 11,6 euroa.
Sähköllä autoilu maksaa Traficomin mukaan keskimäärin viisi euroa sataa kilometriä kohden.
Maakaasulla autoilun kustannuksiksi samaisella sadan kilometrin matkalla tulee 11,7 euroa ja biokaasulla 8 euroa.
Motiva Oy:n johtava asiantuntija Jaakko Ketomäki tähdentää, että sähköautoiltu kilometri on lähtökohtaisesti huomattavasti dieselin tai bensan voimalla ajettua edullisempi.
”Kun ajatellaan vain autoilun käyttövoimakustannuksia, poltonestettä tai sähköä, niin sähköautoiltu kilometri on selkeästi edullisempi bensiini-, diesel- tai kaasuautolla taitettuun kilometriin verrattuna. Yksi syy tähän on sähkömoottorin ylivoimaisesti polttomoottoria parempi hyötysuhde”, Ketomäki sanoo.
Sähköautoilun käyttövoiman kustannuksiin vaikuttaa kuitenkin merkittävästi se, missä ja milloin autoa ladataan.
”Pörssisähkön edullisia tunteja käyttävä säästää merkittävästi verrattuna korkean kiinteähintaisen sähkösopimuksen omistajaan. Toisaalta taas kotilataus on yleensä edullisempaa kuin lataaminen julkisessa latauspisteessä. Nykyisin rajusti vaihteleva sähkön hinta tekee vertailusta kuitenkin vaikeaa”, Ketomäki toteaa.
Traficomin vertailutaulukon lähdeaineistona on käytetty vuoden 2021 automyyntiä ja polttoainehintoja ajalla 1.7.–30.9.2022.
Maa- ja biokaasun keskihinnat perustuvat tilastotiedon saatavuuden takia vain Gasum Oy:n toimittamaan hintadataan.
Energiavirasto oli väliaikaisesti lakannut päivittämästä elokuuhun 2022 asti sähkön vertailuhinnan taustalla ollutta sähkön toimitusvelvollisuushintojen tilastoa, koska toimitusvelvollisuustuotteista suuri osa on vaihtunut pörssisidonnaisiksi.
Taulukossa sähkön syyskuun keskihinta perustuu Nordpool-sähköpörssin syyskuun spot-tuntihintojen keskiarvoon sekä Energiaviraston sahkonhinta.fi-palvelussa näkyvien pörssisidonnaisten sopimusten marginaaleihin lokakuun alussa 2022.
Vertailutaulukon pohjana käytettiin Suomen myydyimpiä henkilöautoja vuonna 2021.
Bensiinikäyttöisistä autoista mukana olivat Toyota Corolla (kulutus 5,11 l/100 km), Skoda Octavia (5,61 l/100 km) ja Volkswagen Golf (5,82 l/100 km)
Diesel-autoista vertailussa olivat Skoda Octavia (5,37 l/100 km), Volkswagen Golf (5,54 l/100 km) ja Mercedes-Benz A-sarja (5,83 l/100 km)
Maa- ja biokaasuautoista vertailussa olivat Skoda Octavia (3,87 kg/100 km), Volkswagen Golf (4,11 kg/100 km) ja Skoda Scala (3,61 kg/100 km).
Sähkökäyttöisistä autoista vertailussa mukana olivat Tesla Model 3 (14,6 kWh/100 km), Volkswagen ID.3 (19,4 kWh/100 km), ja Nissan Leaf (17,4 kWh/100 km).
Aiheesta lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







