Pisara-rata lykättiin seuraavalle hallitukselle
Päätös Pisara-radan rakentamisesta lykätään seuraavalle hallitukselle.
Pääministeri Alexander Stubbin (kok.) mukaan Helsingin keskustaan suunnitellulle lähijunatunnelille haetaan EU-rahaa, mutta lopullinen päätös rakentamisesta jää seuraavalle hallitukselle.
Valtiovarainministeri Antti Rinne (sd.) yritti saada hankkeesta rakentamispäätöksen vielä tämän hallituksen aikana.
Tiistaina Rinne kuitenkin veti pois esityksensä Pisara-radan rahoittamisesta hallituksen raha-asiainvaliokunnan kokouksessa.
Kokoomus ja SDP ovat riidelleet hankkeesta avoimesti. Rinne on ajanut sitä voimallisesti eteenpäin. Liikenneministeri Paula Risikko (kok.) taas on vastustanut hanketta, jos Helsingin ratapihaa ei samalla kunnosteta.
”Olen erittäin tyytyväinen siihen, että hallitus katsoo junaliikennettä nyt kokonaisuutena. Olen koko syksyn tuonut esiin sen tosiasian, että Pisara-rata ei yksistään ratkaise Helsingin seudun junaliikenteen ongelmia, vaan siitä saadaan paras hyöty irti yhdessä muiden ratahankkeiden kanssa”, Risikko sanoo.
Oppositiossa keskusta vastustaa Pisara-rataa. Kritiikkiä on tullut myös perussuomalaisilta.
Miljardihankkeeseen oli tarkoitus myöntää aloitusrahaa 1–2 miljoonaa euroa. Kaikkiaan valtion osuus olisi noin 600 miljoonaa euroa. Rinteen mukaan hankkeen kohtalo on nyt epävarma.
Hän arvelee, että EU-rahoitusta tuskin saadaan ilman budjettipäätöstä.
”Olen pahoillani tästä. Minusta näyttää, että rikomme sopimusta, jonka olemme tehneet kuntien kanssa”, valtionvarainministeri sanoo.
Pisara-rata on ollut tarkoitus rakentaa Helsingin keskustan alle tunneliin niin, että paikallisjunat olisivat kiertäneet Pasilasta keskustan alta lenkin, jonka varrella olisi ollut kolme asemaa.
NIKLAS HOLMBERG
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
