Kesko paransi kannattavuuttaan, Siwoja ja Valintataloja muutettu K-kaupoiksi vauhdilla
Keskon liikevoitto ja tulos ennen veroja kaksinkertaistuivat huhti–kesäkuussa. Vertailukelpoinenkin kannattavuus parani.
Keskon huhtikuussa 2016 ostetun Suomen Lähikaupan integrointi eteni alkuvuoden aikana: yhteensä 409 Siwaa ja Valintataloa oli muutettu K-kaupoiksi toukokuun 2017 loppuun mennessä. Kuva: Markku VuorikariKesko paransi kannattavuutta vuoden toisella neljänneksellä huhtikuusta kesäkuuhun. Vertailukelpoinen liikevoitto nousi yli viidellä miljoonalla eurolla 84,6 miljoonaan euroon. Yrityskauppojen tuoma liikevaihdon lisäys kasvatti konsernin katsauskauden liikevoiton 152,5 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 68 miljoonasta eurosta.
Konsernin liikevaihto nousi 2,814 miljardiin euroon huhti–kesäkuussa (4–6 2016: 2 610 miljoonaa euroa).
Tulos ennen veroja yli kaksinkertaistui 150,5 miljoonaan euroon.
"Kesko on strategiansa mukaisesti yhä fokusoituneempi yhtiö, joka keskittyy kannattavuuden edelleen parantamiseen ja kasvuun päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa", kommentoi Keskon pääjohtaja Mikko Helander konsernin osavuotta pörssitiedotteessa.
Strategiaansa kaupparyhmä toteutti myymällä toisen vuosineljänneksen aikana myymällä K-maatalous-liiketoiminnan, Asko ja Sotka -huonekalukaupan, Yamarin-veneliiketoiminnan ja Yamaha-edustuksen sekä kiinteistöjä Baltiassa. Myytyjen liiketoimintojen kauppahinta oli yhteensä 171 miljoonaa euroa ja myyntivoittoja kirjattiin 80 miljoonaa euroa.
K-Maatalous-liiketoiminnan Kesko myi huhtikuussa ruotsalaiselle maatalousosuuskunta Lantmännenille.
Päivittäistavarakaupassa Helander sanoo kaupparyhmän olevan tyytyväinen sekä myynnin että tuloksen kehitykseen. Etenkin K-Citymarket- ketju sekä uudistetut K-Market-myymälät kasvattivat hyvin myyntiään.
Vuoden 2016 huhtikuussa ostetun Suomen Lähikaupan integrointi eteni sekin: yhteensä 409 Siwaa ja Valintataloa oli muutettu K-kaupoiksi toukokuun 2017 loppuun mennessä, ja näistä 99 kauppaa oli siirretty kauppiaille katsauskauden loppuun mennessä.
Rakentamisen kausivaihteluista johtuen Onnisen toinen vuosipuolisko on selvästi ensimmäistä vahvempi.
Autokaupassa myynti kasvoi selvästi toisella vuosineljänneksellä ja uusien autojen tilausten kehitys jatkui vahvana. Porsche-liiketoiminnan integraatio on edennyt hyvin ja parantanut autokaupan toimialan kannattavuutta.
Kesko järjestää toista vuosineljännestä koskevan tiedotustilaisuuden kello 11 Helsingin Ruskeasuolla. Infotilaisuus on nähtävissä myös Webcast-lähetyksenä osoitteessa www.kesko.fi/raporttikeskus.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
