Lähiruoka on helppo askel vastuullisen matkailun suuntaan
Ekologisuus on suomalaisille luontomatkailuyrittäjille itsestäänselvyys. Sitä ei kuitenkaan osata hyödyntää markkinoinnissa.Suomalaiset luontomatkailuyrittäjät ottavat ekologisuuden huomioon toiminnassaan.
Ekologisuutta ei osata nostaa markkinoinnissa esiin, sillä sitä pidetään usein itsestäänselvyytenä, kertoo aihetta opinnäytetyössään tutkinut Hanna Ikonen .
Ikosen tutkimuksen mukaan yrittäjät kokevat, että Suomessakin on suurta potentiaalia ekomatkailuun.
Toistaiseksi ekomatkailuyrityksiä on Suomessa vähän, ja ne ovat pieniä tai korkeintaan keskisuuria.
Ruotsissa ja Norjassa ollaan pidemmällä markkinoinnin kanssa, Ikonen sanoo.
Hän kaipaakin Matkailun edistämiskeskukselta konkreettista tukea ekomatkailulle.
Tiedetään markkinoimattakin
Matkailun edistämiskeskuksen tutkimus- ja kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari kertoo, ettei keskus markkinoi erityisesti ekomatkailua.
Keskuksen ensisijainen tehtävä on Hietasaaren mukaan rakentaa mielikuvaa Suomesta, eli markkinoida maakuvaa.
Se tapahtuu suurilla linjauksilla.
Lähtökohta on erilainen kuin Ruotsilla: Suomesta ei tiedetä maailmalla mitään.
Jos joku mielikuva on, se liittyy luontoon.
”Vahvin mielikuva maailmalla on, että Suomessa on kaunista ja koskematonta luontoa”, Hietasaari sanoo.
Näin siis siitä huolimatta, ettei vastuullisuudesta meteliä pidetäkään.
Lentämisen suosio säilyy
Hietasaaren mukaan matkailussa tapahtuu muutosta vastuullisempaan suuntaan.
Esimerkiksi lähiruoka kiinnostaa, vaikka ekologinen matkailu ei olisi sydäntä lähellä.
”Se on helppo osa-alue ottaa käyttöön.”
Myöskään hotelleille vastuullisuus ei ole enää erottautumistekijä.
Ohjelmapalveluissakin näkyy pientä muutosta. Lapissa eräät yritykset ovat esimerkiksi siirtyneet sähkökäyttöisiin moottorikelkkoihin.
Lentäminen ei kuitenkaan näytä vähenevän.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

