Marimekon kansainvälinen myynti kasvoi
Marimekko panostaa voimakkaasti kansainvälistymiseen. Se myös onnistui kasvattamaan tammi–maaliskuun kansainvälistä myyntiä 19 prosenttia etenkin Pohjois-Amerikassa ja Aasian-Tyynenmeren alueella.
Kansainvälisen myynnin osuus 10 miljoonan euron myynnistä on lähes puolet.
Myynnin kasvusta huolimatta konserni teki 1,3 miljoonaa euroa tappiota.
Liiketulosta heikensivät muun muassa lanseerausvaiheessa olevien Yhdysvaltain-myymälöiden tappiollinen tulos, liiketoimintojen laajentamiseen liittyvät kustannukset sekä tukkumyynnin lasku Suomessa, Skandinaviassa ja Yhdysvalloissa.
Yhtiön liikevaihto oli noin 20 miljoonaa euroa. Sen noin 500 työntekijän henkilöstöstä lähes sata työskentelee ulkomailla.
Yrityksellä on kuusi omaa myymälää Yhdysvalloissa, joista lippulaivamyymälä sijaitsee New Yorkissa 5. Avenuella.
Toimitusjohtaja Mika Ihamuotilan mukaan Marimekon pitkän tähtäimen tavoitteena on luoda Marimekosta yksi kiinnostavimmista muoti- ja designbrändeistä Yhdysvalloissa.
”Tavoite on kunnianhimoinen ja sen saavuttaminen tulee viemään vuosia.”
Marimekko panostaa myös Aasian markkinoille. Kiinassa on tarkoitus avata yhteensä 15 myymälää vuoden 2016 loppuun mennessä.
Ensimmäinen myymälä aukesi Hongkongissa toukokuussa 2012 ja tänä vuonna aukeaa kolme uutta myymälää. Manner-Kiinan ensimmäiset Marimekko-myymälät aukeavat Pekingissä ja Shanghaissa kesän aikana.
SARI PENTTINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
