Keskon pääjohtaja patistaalihataloja tuotekehitykseen
Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki patistaa lihateollisuutta satsaamaan nykyistä enemmän tuotekehitykseen ja tuotteistamiseen.
Nyt ne ovat jääneet lapsipuolen asemaan, mikä näkyy alan kilpailukyvyssä.
”Paloitellussa sian kylkipalassa voi olla joku kotimaisuuslisä, mutta suurta hintaeroa se ei kestä esimerkiksi tanskalaiseen”, hän toteaa.
”Jalostusasteen nosto ja tuotteistaminen ovat tärkeitä, jotta saataisiin uusia elementtejä hinnoitteluun ja lisäarvoa koko ketjulle. Mallia voisi ottaa Valiosta.”
Halmesmäki ei ymmärrä kauppaan kohdistuvia syytöksiä keskittymisestä.
”Kilpailu toimii Suomessa. Onhan meillä ryhmässä jo yli 900 itsenäistä K-ruokakauppiasta, jotka kilpailevat myös keskenään.”
Halmesmäki lisäisi yhteistyötä teollisuuden kanssa. K-ryhmä voisi tarjota kanta-asiakasohjelman kautta kerättävää tietoa.
”Meillä on 3,7 miljoonaa plussakorttia ja lisäämme voimakkaasti niistä saatavan tiedon analysointia. Pyrimme aistimaan, mihin suuntaan kulutustottumukset menevät”, hän sanoo.
”Tätä tietoa olemme valmiita jakamaan suomalaisen elintarviketeollisuuden kanssa säännönmukaisesti ja nykyistä laajemmin.”
Sivu 5
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
