Onko Suomen taksien alasajo alkanut?
Mitä ihmeen pahaa suomalainen taksi on aiheuttanut maamme korkeimpiin kuuluvalle virkakoneistolle, kun sieltä on annettu ymmärtää, että taksi on melkeinpä ainut vaarallinen kulkuneuvo maassamme?
Ellen väärin muista, suomalainen taksi on takavuosina osallistunut poliisin kanssa silloin tällöin määrätynlaiseen yhteistyöhönkin, kun kysymyksessä on ollut jokin erikoinen tilanne.
Lieneekö jollakin silmäätekevällä jokin tuttu taksari, jota kadehditaan. Tai onko jokin muu asia, joka ei kaikkia miellytä? Taksihan on Suomen kadehdituimpia ammattikuntia.
Suomessa on päivittäin liikkeellä tuhansia taksiautoja, jotka matkaavat kymmeniätuhansia kilometrejä vuorokaudessa! Kolaritilastoissa takseja näkee syyllisenä erittäin harvoin.
Takseilla ja maanviljelijöillä on ollut kautta aikojen se yhteinen piirre, että molemmat ovat vapaita ammattikuntia – siis itsellisiä.
Tänä päivänä itsellisyys on maanviljelijöillä taakse jäänyttä elämää. Kynnät, kylvät, puit ja leikkaat silloin, kun saat siihen luvan. Mittaat peltosi sentin tarkkuudella. Jos teet pienenkin virheen, on sanktiona, että tulot putoavat lähes olemattomiin, ynnä muuta tämäntapaista.
Samansuuntaiseen liekanaruun takseja aiotaan nyt hiljakseen pujottaa!
Maanviljelijällä se on onnistunut täysin, sen näkee maaseudun autioitumisena. Lukematon määrä viljelijöitä on lopettanut. Tuhansia kylmilleen jääneitä maatiloja on ympäri Suomea. Viljelijöiden on ollut pakko lähteä etsimään uusia elatusmuotoja. Tämä on esimerkki eräästä ammatista.
Mielestäni takseja odottaa nyt samantapainen kohtalo, joskin paljon pienemmässä mittakaavassa. Pikkuhiljaa kiristetään jatkuvasti, kunnes pää jää vetävän käteen.
Televisiossa haastateltiin nuorta taksinkuljettajaa, joka arvosteli nykyistä taksijärjestelmää. Kautta aikojen on ollut ihmisiä, jotka haluaisivat saada mahdollisimman pienellä mahdollisimman paljon palkkaa.
Ei pitäisi yhden (tai muutaman) mielipiteen takia alkaa reklamoida. Onhan tyyppejä, jotka eivät viitsisi suorittaa edes armeijaa – ei puolustuslaitoskaan yhden tai muutaman mielijohteen takia muuta koko järjestelmää.
Itselläni on noin 30 vuoden kokemus taksiliikenteestä, joka vielä aloittaessani 80-luvun alussa oli itsellinen ammatti. Silloin ajettiin, mitä ajoja oli. Jos tuntui siltä, että pitää huilata, varakuski hoiti homman. Kaikki olivat tyytyväisiä.
Homma jatkui, kunnes täytin 70 vuotta. Esivalta pakotti terveen miehen eläkkeelle.
Suomessa taksilla on erittäin hyvä maine. Se on luotettava, rehellinen ja palveleva. Suosittelisin, että annettaisiin pykälien olla ennallaan ja seurataan tilannetta.
Antti Esala
entinen taksari
Honkajoki
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
