Avustustarvikkeilla täytetyt bussit ja rekat lähtevät perjantaiaamuna kohti Ukrainan rajaa – "Paluumatkalla tuomme ukrainalaisia pois sodan jaloista”
Neljän bussin, kahden rekan ja vähintään yhden tila-auton letka lähtee perjantaiaamuna Suomesta kohti Ukrainan rajaa, lupaa tamperelainen Timo Kangastie.
Avustusautojen letka lähtee kohti Ukrainaa perjantaiaamuna, Timo Kangastie kertoo torstaina Tampereen keskustassa. "Tavoite on, että olemme Puolan ja Ukrainan välisellä rajalla lauantaiaamuna." Kuva: Marko AholaIdea ukrainalaisten auttamisesta syntyi viime maanantaina.
”Siskoni mies kysyi, lähtisinkö ajamaan avustustarvikkeilla pakattua autoa Ukrainan rajalle. Paluumatkalle autoon otettaisiin sotaa pakenevia ukrainalaisia", Timo Kangastie kertoo.
Reissuun oli tarkoitus lähteä henkilöautoilla. Niin rivakasti hanke on viikon mittaan paisunut, että huomenna perjantaina Helsingin Länsisatamaan pitäisi saapua neljä linja-autoa, kaksi rekkaa ja vähintään yksi iso tila-auto.
”Kaikki autot ovat avustustavaraa täynnä.”
Ajoneuvojen määrä ja koko ovat kasvaneet, mutta alkuperäinen idea pitää. Menomatkalla autoissa kuljetetaan ruokaa, vaatteita ja muuta tarpeellista Ukrainaan.
"Paluumatkalla tuomme ukrainalaisia pois sodan jaloista”, Kangastie sanoo.
Avustusautot kurvaavat huomisaamuksi Länsisatamaan. Yksi bussi tulee Kotkasta, yksi Tampereelta, yksi Turusta ja yksi Hämeenlinnasta.
”Lautta lähtee kello 7.30. Baltiasta ajetaan Puolaan, jossa suuntaamme Ukrainan rajalle suunnilleen ukrainalaisen Lvivin korkeudelle”, Kangastie kertoo reitin.
Tavoite on, että määränpää saavutetaan lauantaiaamuna. ”Kuljettajavoimaa varataan riittävästi, jotta matka taittuu koko ajan.”
Kangastie kiittää ihmisten auttamishalua.
”Avustustarvikkeiden keräys on sujunut hyvin. Autot täyttyvät. Vielä ehditään saada jotakin mukaan. Minulta saa lisätietoja”, sanoo Kangastie ja kertoo puhelinnumeronsa: +358409362975.
Yksi hankkeeseen osallistuvista yrityksistä on Lehdon Liikenne Oy Janakkalasta.
”Ilman muuta lähdimme mukaan, kun tällainen mahdollisuus tuli. Halusimme auttaa, ja tässä tarjoutui meille sopiva tapa”, kertoo toimitusjohtaja Esa Lehto.
Sekä yrityksen henkilöstöä että kalustoa on mukana avustustyössä. ”Meidän bussejamme ajavat meidän kuljettajamme”, toimitusjohtaja sanoo.
Timo Kangastie kertoo, että yksi busseista saatiin Lappeenrannasta ’pitäkää niin kauan kuin tarvitsette’ -sopimuksella.
”Ainoa huoli tällä hetkellä on polttoainekulut. Linja-auto nielee tuollaisella matkalla noin 800 litraa polttoainetta.”
Hän kertoo, että polttoainekulujen kattamiseksi on rahankeräyslupa vireillä. ”Toivottavasti päätös tulee nopeasti.”
Jos rahoitus järjestyy, Kangastie kumppaneineen on valmis ajamaan Suomi–Ukrainan raja–Suomi-reittiä pitempäänkin.
Kangastie on kilpaillut vesijeteillä vuodesta 2012.
”Paras saavutukseni on MM-hopea vuodelta 2016. Tulevalla kaudella ajan Suomen kaikki kilpailut sekä EM-sarjan. MM-sarjassa kilpailen esimerkiksi Italiassa.”
Mahdollisille sponsoreille Kangastiellä on lupaus.
”Kaikki sponsoritulot menevät lyhentämättöminä Ukraina-avustuskuljetusten rahoittamiseen."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
