Polttoaineiden hinnat jatkavat nousuaan, mutta halvoille autoille on kysyntää ‒ käytetyt autot ovat entistä kalliimpia, enemmän ajettuja ja menevät nopeammin kaupaksi
Halpoja käytettyjä autoja ostavat henkilöt, joille auto tulee tositarpeeseen. Liikkumaan täytyy päästä edullisella menopelillä, vaikka polttoaine olisikin kallista.Polttoaineiden hinnannousun voisi olettaa heikentävän halpojen polttomoottoriautojen kysyntää. Näin ei ole kuitenkaan käynyt.
Alle 3000 euron autoja on myyty 20 prosenttia edellisvuotta vähemmän, kertoo Nettiauton liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivät autot kävisi kaupaksi. Kysymys on enemmänkin vähentyneestä tarjonnasta.
”Alle 3000 euron autoissa keskihinta on noussut 4 prosenttia, myyntiaika lyhentynyt 9 prosenttia ja keskimääräinen ajomäärä kasvanut pari prosenttia”, Kalalahti avaa tilastoja.
”Tämä ei selkeästi ole kysynnän ongelma vaan tarjonnan.”
Halvat käytetyt autot ovat siis entistä kalliimpia, enemmän ajettuja ja menevät nopeammin kaupaksi.
”Nyt on selkeästi myyjän markkinat”, Kalalahti sanoo.
Kalalahden mukaan tilanne johtuu uusien autojen heikosta saannista. Kun uusia autoja ei ole komponenttipulan vuoksi tullut normaaliin tahtiin markkinoille, se näkyy myös halpojen käytettyjen autojen saatavuudessa.
”Komponenttipulan vaikutukset valuvat köyhimpään kansanosaan asti. Uudet autot tuottavat käytettyjä autoja seuraaville ostajille, jotka taas myyvät entisen autonsa eteenpäin ja niin edelleen”, Kalalahti kertoo.
Uuden auton osto saa siis aikaan ketjureaktion markkinoilla. Nyt kun uusia autoja ei ole saatu, tilanne heijastuu välittömästi halpojenkin autojen tarjontaan.
Kalalahden mielestä polttoaineiden hinnannousulla ei ole ollut vaikutusta halpojen käytettyjen autojen myyntiin.
”Halvoilla autoilla ajavat henkilöt eivät huvikseen autoa hanki, vaan se tulee tositarpeeseen. Kyllä se auto ostetaan, maksoi bensa pumpulla mitä tahansa.”
Useat autokauppiaat jakavat saman näkemyksen: Halpojen autojen kysyntä ei ole laskenut, vaikka polttoaineiden hinnat ovat nousseet radikaalisti.
”Halvat kesäautot tekevät kauppansa aivan kuten ennenkin”, kertoo Autoluojuksen myyjä Jari-Pekka Vianto.
Viannon mukaan halvoissa autoissa ei ole käyttövoiman suhteen varaa valita. Hybridi- ja sähköautot ovat niin paljon kalliimpia, että halvan kesäauton ostajat eivät ole niistä kiinnostuneita.
RintaJoupin toimitusjohtaja Sami Kankaanpää on samaa mieltä.
”Keskimääräisen suomalaisen auton arvo on kuuden tuhannen euron hintaluokassa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta miettiä sähkö- tai hybridiautoa.”
Kankaanpään mukaan polttoaineiden hintojen nousu on näkynyt enemmänkin kalliimpien hybridi- ja sähköautojen nousevassa kysynnässä.
Petri Lahtinen K-autosta kertoo, että halvat bensa-autot menevät hyvin kaupaksi, mutta dieselautoja karsastetaan aiempaa enemmän. Lahtisen mukaan syynä tähän on dieselautojen verotus, joka on korkeaksi nousseiden polttoainekustannusten rinnalla merkittävä kuluerä.
Lue lisää:
Käytettyjen dieselautojen kauppa jumissa, mutta markkinahäiriö ei välttämättä jää pysyväksi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




