Näin Orpon hallituksen investointiohjelman 1,6 miljardia euroa tieverkon kehittämiseen jakautuu
Tieverkon osalta vain yksi hanke on kirjattu hallitusohjelmaan, kun taas rautateiden osalta löytyy useampi erikseen määritelty kohde.Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelmassa kirjattuun 1,6 miljardin euron investointipakettiin, väyläverkon kehittämiseen ja korjausvelan taittamiseen, ei ole vielä päätetty jokaista hanketta.
Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) liikenneneuvos Hanna Perälä kertoo, että investointiohjelma aiotaan rahoittaa valtion omaisuuden myynnistä kertyvillä tuloilla.
Korjausvelan purkuun on varattu 520 miljoonaa euroa hallituskaudelle. Perälän mukaan tämän puolen miljardin ohjelmaa ei ole sen tarkemmin vielä määriltety.
”Väylävirasto vastaa väyläverkon hoidosta. Perusväylänpidon rahoituksen käyttöön on laadittu suunnitelma, mutta hallitusohjelman korjausvelkapakettia ei ole toistaiseksi vielä yksilöity kohteiksi”, hän avaa.
Kehittämishankkeisiin ja MAL-sopimuksiin on varattu 797 miljoonaa euroa, jonka lisäksi länsirannikon kilpailukyvyn ja kasvun edistämiseen on korvamerkitty 130 miljoonaa euroa.
”Sisältöjä paketeille ei ole hallitusohjelmassa tarkemmin määritelty. Väyläviraston investointiohjelmassa on esillä hankkeita, joista osa on käynnistysvalmiita heti ja osa myöhemmin lähivuosina”, Perälä kertoo.
Hänen mukaansa kyseiset hankkeet on valikoitu valtakunnallisesti Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteiden perusteella.
Myöskään MAL-sopimuksiin eli seitsemän suurimman kaupunkiseudun (Helsinki, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä, Lahti ja Kuopio) väylähankkeisiin ei ole osoitettu ohjelmassa tarkkaa summaa tai toimenpidesisältöä.
”Käynnistysvalmius MAL-neuvotteluille on tänä syksynä kaikkien seitsemän kaupunkiseudun kanssa. Neuvottelut käydään ympäristöministeriön johdolla”, Perälä avaa.
Tieverkon osalta hallitusohjelmassa on ainoastaan erikseen kirjattu VT5:n Leppävirran ja Kuopion välinen osuus, jonka kehittämiseen on varattu 140 miljoonaa euroa.
Väylähankkeiden ajallinen jakautuminen tulee LVM:n liikenneneuvoksen riippumaan hankkeiden valmiusasteesta.
”Väyläviraston investointiohjelmaan sisältyvistä hankkeista on saatavilla arvioidut aikataulut suunnitteluille ja rakentamiselle”, hän lisää.
Ratahankkeiden puolella varattu kokonaissumma on vajaat 1,4 miljardia euroa.
Päärataa tullaan kehittämään 535 miljoonalla eurolla väleillä Helsinki-Tampere, Liminka-Oulu sekä Tornio-Kolari.
Paljon keskusteltuun Turun tunnin junaan Orpon hallitus on varannut 460 miljoonaa euroa sen pääomittamiseen.
Kolmanneksi suurin ratainvestointi tulee olemaan Karjalanradan kehittämisen Luumäki-Imatra -välillä 215 miljoonalla eurolla.
Muita pienempiä ratahankkeita ovat lisäksi Rantaradan kehittäminen 80 miljoonalla eurolla, Savonradan Kouvola-Kuopio -rataosuudella 50 miljoonalla eurolla sekä Lentoradan suunnittelu 43 miljoonalla eurolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








