”Osa Suomen asfalttiteistä voisi olla järkevää muuttaa takaisin sorateiksi”, väläyttää Väyläviraston pääjohtaja
Väyläviraston pääjohtaja sanoo Savon Sanomille, että erityisesti vähän liikennöidyillä ja huonokuntoisilla teillä voitaisiin saavuttaa muutoksella säästöjä.Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman sanoo Savon Sanomille, että osa Suomen teistä voisi olla järkevää muuttaa asfalttiteistä sorateiksi. Wihlman perustelee ajatustaan teiden paikkaamisen kalleudella.
”Varsinkin siinä vaiheessa, kun päällystetty tie alkaa olla niin huonossa kunnossa, että päällysteen lisäksi tien runkokin alkaa mennä huonoon kuntoon, on syytä arvioida tilannetta. Soratien kunnossapito on monessa kohtaa kuitenkin taloudellisesti järkevämpää”, Wihlman sanoi Savon Sanomille.
Pääjohtaja puhui alkuviikolla Pohjois-Savon maakuntapäivän seminaarissa, jonka teemana tänä vuonna oli maakunnan saavutettavuus. Savon Sanomien mukaan useat suuryritykset ilmaisivat seminaarissa huolensa kuljetusketjujensa toimivuudesta muun muassa sen vuoksi, että tiet ovat maakunnassa niin huonossa kunnossa.
Wihlman puhui tiistaina Pohjois-Savon maakuntapäivän seminaarissa, jonka teema oli tänä vuonna maakunnan saavutettavuus. Tilaisuudessa useat Savossa toimivat suuryritykset ilmaisivat huolensa kuljetusketjujensa toimivuudesta muun muassa sen vuoksi, että rekkojen on vaarallista kulkea huonokuntoisilla teillä, kertoo Savon Sanomat.
Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelma investoi 520 miljoonalla eurolla tiestön korjausvelan hoitamiseen. Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila toteaa IS:lle, että Väylävirasto on viestinyt viime vuodet, että rahoitus korjausvelan purkuun ei ole riittävä.
Enemmän tietä rapistuu, mitä on rahaa laittaa kuntoon. Siksi myös soratiet, joiksi asfalttiteitä viime vuosina on palautettu noin 50 kilometriä vuodessa, tulevat lisääntymään.
”Olemme jo pitkään viestineet siitä, ettei rahoituksemme ole riittävä päällystämiseen. Lisäksi päällystäminen on ollut tänä vuonna ennätyksellisen kallista”, Anttila kommentoi IS:lle.
- Osaston luetuimmat








