Tiet auki nopeille traktoreille
Pöytyäläinen urakoitsija Antti Koivisto siirsi kaivuria ripeäkulkuisella JCB:n traktorilla keskiviikkona. Pasi Leino Kuva: Viestilehtien arkistoNopeilla traktoreilla pääsee pian huristelemaan Suomen maanteille.
EU:n traktoriasetus tulee voimaan ensi vuoden alussa, jonka jälkeen tiet ovat auki yli 40 kilometriä ja jopa yli 60 kilometriä tunnissa kulkeville traktoreille.
Asetus koskee kaikkia jäsenmaita.
Maanrakennusurakoitsija Antti Heinonen Pöytyältä on ilahtunut nopeiden traktoreiden sallimisesta tieliikenteessä. ”Tätä on odotettu.”
Heinonen on siirtänyt kaivuria liikennetraktoriksi rekisteröidyllä nopealla traktorilla pian vuoden ja kokemukset ovat erittäin myönteisiä.
”Kyse on liikenneturvallisuudesta. Traktorin perässä jarruttelijat ovat loppuneet, kun nopeutta on 50 kilometriä tunnissa. Nopeuseroa on silti niin, että autoilijat pääsevät helposti ohi”, Heinonen toteaa.
Nopeampia traktoriversioita saadaan odottaa kuitenkin vielä vuosia.
Iso muutos on, että EU-maissa on jatkossa käytössä vain yhdet traktorivaatimukset.
Kansalliset vaatimukset, kuten Suomessa liikennetraktoreita ja Saksassa kuuttakymppiä kulkevia traktoreita koskevat vaatimukset, poistuvat. Niille on pari vuotta siirtymäaikaa.
EU:n puiteasetus traktoreiden teknisistä vaatimuksista on jo voimassa ja tulee pakolliseksi uusissa tyyppihyväksynnöissä vuoden vaihteessa.
”Kaikkien myynnissä olevien traktoreiden pitää olla asetuksen mukaisia vuoden 2018 alusta”, toteaa erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Trafista.
”Liikennetraktoreita ei ole silloin enää kaupan, on vain nopeita EU-traktoreita.”
Kärkkäisen mukaan EU-asetus hyväksyttiin vuosi sitten, mutta jo ennen sen voimaantuloa on keskusteltu ensimmäisestä korjauspaketista.
Asia oli esillä viime viikolla pidetyssä EU-kokouksessa, ja asetusta korjattiin saadun palautteen perusteella. Korjauspaketti ehtinee voimaan ensi vuoden syksyllä.
”Valmistajat ovat voineet hakea jo uusien tyyppihyväksyntöjä traktorimalleilleen, mutta tiettävästi yhtään hakemusta ei ole tullut”, Kärkkäinen toteaa.
Hän arvelee, että traktorivalmistajat haluavat varmuuden ja odottelevat yksityiskohtaisia tietoja lopullisista ehdoista.
Kärkkäinen uskoo, että määräysten yhdenmukaistuminen saattaa näkyä niin, että ostajat alkavat tuoda nopeita malleja Euroopasta tänne.
Lukkiutumattomat jarrut ovat ainakin alussa tulossa pakollisiksi vasta yli 60 kilometriä tunnissa kulkeviin malleihin.
Alustavissa keskusteluissa on mietitty myös abs-pakkoa alle 60 kilometriä kulkeville nopeille traktoreille.
Nopeat traktorit merkitsevät muutoksia myös ajokorttivaatimuksiin.
”Liikenne- ja viestintäministeriön luonnos kiersi alkusyksyllä lausunnoilla, ja esitystä yritetään saada valtioneuvoston käsittelyyn ensi viikolla”, kertoo hallitusneuvos Eija Maunu liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Esityksellä on kiire. ”Ensi viikko alkaa olla takaraja sille, että ajokorttiuudistus saadaan voimaan vuoden vaihteessa samaan aikaan jo eduskunnassa olevien traktoreita koskevien ajoneuvosäännösten muutosehdotusten kanssa”, Maunu kertoo.
Hänen mukaansa poliittista tahtoa on siihen suuntaan, ettei traktoreiden ja kuljettajien vaatimuksia pidä kiristää.
Enintään neljääkymppiä kulkevien traktoreiden ajokorttivaatimus pysyy ennallaan. Traktoria voi ajaa T-kortilla, joka voidaan myöntää 15-vuotiaalle.
Nopeiden traktoreiden ajokorttivaatimukset ovat vasta alustavia esityksiä.
Tarkoitus on, että enintään 60 kilometriä kulkevat traktorit vaativat nykyisen liikennetraktoriajokortin tai kuorma-auton ajokortin. LT-kortin voi saada täytettyään 16 vuotta.
”Henkilöauton ajokorttia mietittiin, mutta Trafi suhtautui lausunnossaan siihen penseästi”, Maunu kertoo.
Yli kuuttakymppiä kulkevan traktorin rattiin on käytännössä asiaa vain, jos taskussa on C-kortti.
Henkilöauton ajokortti riittää, jos kokonaispaino on alle 3,5 tonnia ja C1-kortti, jos painoa on alle 7,5 tonnia.
EU-asetus säätelee myös perävaunujen vaatimuksia, mutta Suomi pitää ainakin toistaiseksi kansalliset vaatimukset voimassa.
Niiden mukaan valmistaja vastaa siitä, että kärry on vaatimusten mukainen.
Isot valmistajat saattavat hakea peräkärrylle EU-tyyppihyväksyntää, jolloin peräkärry täyttää määräykset kaikissa maissa.
Valmisteluvaiheessa suomalaiset olivat huolissaan muun muassa siitä, että isoilla säiliöillä varustetut kylvökoneet rinnastetaan peräkärryiksi ja niihin vaaditaan jarrut. Niin ei käynyt.
Veikko Niittymaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
