
Melu ja rauhattomuus ovat yleisiä kouluissa − näillä keinoilla ongelmiin voidaan puuttua
Jatkuva altistuminen melulle heikentää hyvinvointia, vähentää viihtyisyyttä ja voi olla haitallista terveydelle.
Kouluissa melua syntyy erityisesti oppilaiden äänistä, mutta myös esimerkiksi kalusteista, teknisistä järjestelmistä, käytävillä liikkumisesta sekä ulkoa kantautuvista äänistä. Kuva: Jarno MelaTerveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttaman sisäilmakyselyn mukaan melun ja rauhattomuuden kokemukset ovat yleisiä peruskouluissa ja lukiossa. Niillä on myös vahva yhteys päänsäryn, väsymyksen ja keskittymisvaikeuksien kokemuksiin.
Jatkuva altistuminen melulle heikentää hyvinvointia, vähentää viihtyisyyttä ja voi olla haitallista terveydelle.
Kouluissa melua syntyy erityisesti oppilaiden äänistä, mutta myös esimerkiksi kalusteista, teknisistä järjestelmistä, käytävillä liikkumisesta sekä ulkoa kantautuvista äänistä. Myös huonetilojen akustiikka vaikuttaa siihen, kuinka meluisiksi tilat koetaan.
Kyselyn mukaan joissain kouluissa melua oli pystytty hillitsemään, ja melun ja rauhattomuuden kokemukset olivat muita kouluja vähäisempiä. Kuva: Johannes TervoKyselystä ei selviä, lisääkö melu ja rauhattomuus oppilaiden kokemaa pääsärkyä ja väsymystä vai lisääkö niiden kokeminen melun ja rauhattomuuden häiritsevyyttä.
”Tiedämme kuitenkin, että melu on kuormitustekijä, joka vaikuttaa keskittymiseen ja voi vaikuttaa myös lapsen oppimiskykyyn ja muistiin. Peruskoulussa vietetään jopa 30 tuntia viikossa, joten oppilaiden hyvinvoinnin parantamiseksi meluun ja rauhattomuuteen tulisi puuttua aktiivisesti”, THL:n erikoistutkija Anniina Salmela kommentoi tiedotteessa.
Kyselyn mukaan joissain kouluissa melua oli pystytty hillitsemään, ja melun ja rauhattomuuden kokemukset olivat muita kouluja vähäisempiä. Erot koulujen välillä olivat kuitenkin selviä.
”Meluhan ei sinänsä ole uusi asia kouluympäristöissä, mutta näidenkin tulosten valossa toimia olisi edelleen hyvä pohtia. Niitä voidaan tehdä esimerkiksi tilasuunnittelulla sekä huomioimalla akustiikka ja oppilaiden perehdytys melun vaikutuksiin”, Salmela sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







