Uusi ajoneuvoyhdistelmä kuljettaa neljä tukkipuunippua
UPM:n Itä-Suomen aluejohtaja Esa Korhonen esittelee ylpeydellä uutta suuren hyötykuorman ajoneuvoyhdistelmää. Laura Vesa Kuva: Viestilehtien arkistoJUUPAJOKI (MT)
Valkealalaisen Orpe Kuljetus Oy:n ideoimia suuren hyötykuorman ajoneuvoyhdistelmiä testattiin viime ja tänä kesänä lentokentälle rajatulla alueella.
Tyypillinen puutavara-auto koostuu kolme- tai neljäakselisesta vetoautosta ja neljä- tai viisiakselisesta perävaunusta.
Testikäyttöön tulevissa yhdistelmissä on vetoauton lisäksi neljäakselinen puoliperävaunu ja viisiakselinen perävaunu. Tällöin auton kuormaan mahtuu yksi tukkipuunippu enemmän.
Ajoneuvoyhdistelmän pituus on noin 31 metriä. Se on suunniteltu toimimaan vain pääteillä, tehtaiden ja terminaalien välisissä kuljetuksissa.
”Suuren kuormatilan vuoksi kaksi tällaista yhdistelmää vie lähes kolmen tavallisen puutavara-auton kuorman. Tällöin tierasitus, ajoneuvomäärä ja kuljetusyksikkökohtaiset päästöt vähenevät”, kertoo UPM:n Itä-Suomen integraattialueen kehitysasiantuntija Janne Kukkura.
Ruotsissa suuret ajoneuvoyhdistelmät ovat olleet koekäytössä jo pidempään.
”Tämä ei ole kopio Ruotsin mallista, vaan suomalainen ja Suomen oloihin soveltuva ratkaisu.”
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voi myöntää poikkeusluvan ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän massoista tai mitoista uuden tekniikan kokeiluun tai tuotekehitystarpeisiin.
Längelmäkeläisen Jyki Oy:n kehittämän uuden puoliperävaunun testaus maantiellä on alkamassa.
Testikuljetuksissa on lastina UPM:n käyttämiä puutavaralajeja lainsäädännössä sallittu määrä.
”Orpe Kuljetuksella on Trafissa hakemus kokonaispainoltaan yli 76 tonnia painavalle ja yli 25,25 metriä pitkälle yhdistelmälle”, kertoo Orpen toimitusjohtaja Seppo Ora.
”Poikkeusluvan käsittely on edennyt yhteistyössä tienpitäjien kanssa loppusuoralle”, kertoo Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.
Autolla kuljetetaan edelleen merkittävä määrä puuta. Esimerkiksi UPM:n tehtaille tulee vuorokauden aikana noin tuhat puukuormaa.
”Haluamme tehostaa logistiikkaa terminaalin ja leimikon välillä. Tavoitteena on, että autot ajavat aina täydessä lastissa”, kertoo UPM:n Itä-Suomen aluejohtaja Esa Korhonen.
”Kuljettajien mukaan yhdistelmän ajettavuus ja ketteryys eivät poikkea lyhyemmästä versiosta”, kertoo Orpe Kuljetuksen kuljetuspäällikkö Ville Jolula.
Kukkuran mukaan uusi yhdistelmä on väistötilanteissa vakaampi kuin nykyisin käytettävä.
”Ajoneuvoyhdistelmässä on kolme kääntöpistettä, mikä tekee siitä myös ketterän.”
Jolulan mukaan yhdistelmän suurta kokoa on turha kauhistella.
”Eihän se ole kuin viisi metriä pidempi.”
”Teemme jatkuvasti kehitystyötä. Ajoneuvoyhdistelmiä ei voi testata laboratorio-olosuhteissa”, Korhonen kertoo.
Kuljettaja voi antaa auton tietokoneeseen palautetta suoraan tien päältä.
”Koneelle voi merkitä esimerkiksi hankalat risteykset, joihin muut kuskit osaavat sitten varautua.”
Kaikki uutta yhdistelmää ajavat kuljettajat koulutetaan suljetulla radalla ennen maantielle siirtymistä.
UPM tutkii yhteistyössä Metsäteollisuus ry:n, Metsätehon, kuljetusyrittäjien ja Oulun yliopiston kanssa ajoneuvoyhdistelmien kehittämistä.
Myös muut metsäyhtiöt ovat jättäneet Trafille poikkeuslupahakemuksia suurista ajoneuvoyhdistelmistä.
Korhosen mukaan Suomen on turvattava kilpailukykynsä, jotta tehtaat pysyvät omassa maassa.
”Teemme Metsätehon koordinoimassa tutkimushankkeessa yhteistyötä muiden metsäyhtiöiden ja Metsähallituksen kanssa. Näin saamme enemmän tietoa ja laadukkaamman lopputuloksen”, Kukkura kertoo.
ANNI-SOFIA HOPPI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
