KOMMENTTI On pohjoismaisen yhteistyön aika
Kännyköiden, verkkokaupan, autoistumisen ja kaupungistumisen kiihkeys kertoo, että kiinalainen keskiluokka kasvaa ja sillä on myös rahaa.
Monella alkaa olla varaa katsoa, mitä syö.
Pohjolan puhtaus, sininen taivas, yötön yö ja luomu voisivat vedota tähän joukkoon. Tuntuukin kummalliselta, että suomalaiset kauranviejät ja lihatalot koettavat tehdä kukin yksin itseään tykö kiinalaisille ammattiostajille, kuten tammikuussa ministerin johdolla Pekingissä ja Shanghaissa.
Eikö riittäisi, että on Food from Finland, Ruokaa Suomesta? Tai Pohjolasta, Nordic Food? Brändi, joka kertoo, että kaikki sen alla on laadukasta: ruoka, ict-keksinnöt, koulutus, vanhustenhoito, hissit, puut ja paperit – menköön samaan syssyyn Ikea, H&M ja Norjan lohikin.
Näkyvyyttä saa rahalla ja kuluttajan mieleen mennään selkeällä viestillä.
On toki ymmärrettävää, että yksittäiselle yritykselle riittää minisiivu Kiinan markkinoista. Mutta tarvitseeko siihen tyytyä?
EIJA MANSIKKAMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
